Nedeľa 27. september 2020

extra plus

Jún 2011

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Ovocie či zelenina?

Nela Mayerová

Počas letných mesiacov nás vynikajúco osvieži šťavnatá paradajka. V súčasnosti najrozšírenejšia zelenina rástla pôvodne v Andách ako burina a jej cesta na jedálny stôl trvala niekoľko storočí. Do Európy sa dostala začiatkom 16. storočia. Dlho ju tu považovali za jedovatú a pestovali ju len na okrasu. Rastlina naozaj obsahuje jedovatý alkaloid solanín, v zrelých plodoch sa však nenachádza. Najskôr ju využívali lekárnici, až neskôr získala svoje miesto v kulinárstve. Ako prví po nej siahli talianski kuchári, ktorí sa po celom svete preslávili vynikajúcimi paradajkovými omáčkami k cestovinám. Rajčiny, ako sa paradajky tiež nazývajú, vyvolali dlhotrvajúce spory, či ich zaradiť medzi ovocie alebo zeleninu. Uzavrel ich súd v USA v druhej polovici 19. storočia rozhodnutím, že je to zelenina, hoci z biologického hľadiska majú bližšie k ovociu. Zaraďujú sa medzi kyslú zeleninu, na náš organizmus však majú paradoxne zásaditý účinok. Pri konzumácii spolu s potravinami obsahujúcimi škrob a cukor spôsobujú v tráviacom trakte kvasenie a nadmernú tvorbu kyselín.

Jedna rajčina pokryje odporúčanú dennú dávku vitamínu C, v šupke sa ho pritom nachádza až tri razy viac ako v dužine. V plodoch ostáva aj po ich tepelnom spracovaní. Šupka má tiež vysoký obsah karoténového farbiva ­lykopénu, jedného z najúčinnejších rastlinných antioxidantov. Paradajky obsahujú vitamín U - S-metylmetionín, chrániaci pred žalúdočnými a dvanástnikovými vredmi. Flavonoidy znižujú hladinu zlého cholesterolu v krvi, pôsobia protiskleroticky a preventívne proti vzniku onkologických a cievnych ochorení. Cholín pomáha predchádzať tukovej degenerácii pečene. Paradajky obsahujú aj betakarotén, pektín, menšie množstvo vlákniny, vitamín E, vitamíny skupiny B a množstvo minerálov - draslík, horčík, sodík, železo, fosfor a zinok. Nachádzajú sa v nich aj stopové prvky jód, meď a mangán.

Rajčiny sú ideálne počas chudnutia. Okrem množstva vody - takmer 99 percent - obsahujú aj chróm, vyvolávajúci dlhodobý pocit sýtosti. Majú pritom len malé množstvo kalórií. Ľahko stráviteľné cukry glukóza, fruktóza a sacharóza im pridávajú mierne sladkú chuť. Kyselina jablčná a citrónová im zasa dodávajú sviežosť, podporujú trávenie a ničia baktérie.

Paradajky majú veľmi silné antibiotické účinky. Zvyšujú tvorbu hemoglobínu, posilňujú imunitu a činnosť srdca a pečene. Odporúčajú sa pri poruchách látkovej výmeny, pretože čistia krv a pomáhajú vyplavovať z tela toxíny. Niektoré ich pozitívne účinky na ľudský organizmus sa nestrácajú ani po tepelnej úprave. Naopak, vysoká teplota ničí alergény, často spôsobujúce ekzémy. Paradajky sú však najchutnejšie čerstvé, v šalátoch ich vynikajúco dopĺňa bazalka, cesnak a olivový olej.