Piatok 25. september 2020

extra plus

Jún 2011

Aktuálne číslo

Foto: SITAFoto: SITA

Komu platíme propagandu?

Hríbova relácia nie je jedinou anomáliou RTVS

Eva Zelenayová

Vláda Ivety Radičovej prekonáva všetky doterajšie spôsoby upevňovania moci a vytesňovania opozície z verejného života.

V súlade s týmito snahami v skrátenom legislatívnom režime vzniklo nové megamédium Rozhlas a televízia Slovenska. Rovnako expresne rozhodla parlamentná väčšina aj o nahradení dvoch mediálnych rád - STV a SRo - Radou RTVS so staronovým predsedom Miroslavom Kollárom, priamo napojeným na tretí sektor.

Odmeňovanie „svojich"
Po prevzatí moci dáva teda pravicová zostava ostentatívne najavo, komu „patria" verejnoprávne médiá. Koalícia išla tak ďaleko, že z deviatich členov Rady RTVS „pridelila" až dve miesta zástupcom občianskych združení a nijaké opozícii.

Neštandardné odmeny a dosadzovanie „svojich" sa vo všetkých štátnych inštitúciách deje priam ostentatívnym spôsobom. Výnimkou nie sú ani zlúčené STV a SRo. Fúziu oboch inštitúcií minister kultúry Daniel Krajcer zdôvodňoval stratou v STV. Podľa zverejnených informácií dosahovala sumu 43 miliónov eur. Terajšia generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková pred nástupom do súčasnej funkcie kritizovala odmeny, ktoré vraj v STV dosahovali výšku 20 percent. Vyhlásila, že „v rozhlase sa nevypláca ani cent odmien". Vzápätí sme sa dozvedeli, že jej odmena sa vyšplhala na takmer 13-tisíc eur. Ďalších 17-tisíc eur zobrala ako odstupné. Nebránila sa ani odmenám vo výške stopercentného príplatku k mesačnému platu riaditeľky RTVS, ktoré jej nadelil predseda parlamentu Richard Sulík. Mesačný príjem Zemkovej v súčasnosti teda predstavuje vyše 6 100 eur.

Ohlásené hromadné prepúšťanie v STV môže opäť prehĺbiť stratu tejto inštitúcie. Aj v minulosti podobné personálne čistky skončili na súdoch a následne vyprázdňovali peňaženky daňových poplatníkov. Televízia prehrala aj súdne spory súvisiace s reláciami Eugena Kordu v kauze Hedviga Malinová. Keby sa urobila dôkladná kontrola v STV, verejnosť by sa dozvedela, komu sa skladá na politickú propagandu.

Facky názorovej pluralite
Nie je nijakým prekvapením, že na televíznu obrazovku sa postupne presúvajú Miloslave Zemkovej a jej pravej ruke Ľubošovi Machajovi lojálni ľudia z rozhlasu, ktorých spoločnou črtou je nenávisť k vlastnému štátu, ale aj k cirkvi.

Tiež neprekvapuje, že verejnoprávna televízia týždeň čo týždeň vyhradila vyše štvorhodinový (!) časový priestor pre „amerického vlastenca", šéfredaktora Týždňa a mimoriadne slabého moderátora diskusných relácií Štefana Hríba. Svoj vrúcny vzťah k USA a jeho vlajke vysvetlil tým, že americkú tradíciu vlastenectva založili úctyhodní ľudia, kým slovenskú škodcovia tejto krajiny. Podľa exriaditeľa STV Petra Maleca „Rada RTVS jednomyseľne a bez stretnutia, telefonicky schválila programový koncept vysielania Rozhlasu a televízie Slovenska na príslušný rozpočtový rok, a preto sa vo vysielaní ocitla aj relácia Večer pod lampou so Štefanom Hríbom". Mimochodom, podľa kritikov je Hríb ideologický extrémista, ktorý môže na televíznej obrazovke uspokojiť nanajvýš priaznivcov OKS, KDH, Nadácie F. A. Hayeka či Cirkvi českobratskej. Navyše, výber hostí v jeho relácii nespĺňa základné predpoklady názorovej plurality. Ak STV vytvorila každý týždeň vyše štvorhodinový priestor na prezentáciu jednej názorovej skupiny, bolo by slušné a korektné, aby podobný priestor vytvorila aj pre názorových oponentov. Zatiaľ neoslovila nikoho. A zrejme ani neosloví.

Hríb a spol. však nie je jediná anomália v RTVS. Tá istá vzorka ľudí propagandisticky pokrýva priestor v rozhlase aj televízii. V relácii SRo Z prvej ruky sa hostia dokonca familiárne oslovujú krstným menom. Výber hostí vôbec nerešpektuje názorové spektrum obyvateľstva, čo by sa vo verejnoprávnom médiu vôbec nemalo stávať, nieto ešte, aby to bolo pravidlo.

Súčasná vládna moc nerobila gigantické zmeny v rozhlase a televízii preto, aby občania dostávali objektívne informácie, ale preto, aby deformovala myslenie ľudí v záujme svojich cieľov. Tak, ako to povedal biskup František Tondra, keď priznal, že cirkev má dnes slobodu, do cesty sa jej však postavili predovšetkým veľmi vplyvné médiá v rukách liberálov, ­prostredníctvom ktorých sa deformuje aj myslenie súčasných veriacich. A nielen ich.

Fotografia:
Miloslava Zemková a jej pravá ruka Ľuboš Machaj predstavujú v RTVS to, čo Mikloš na ministerstve financií. Na čo sa pozrú, to predajú. Začali zvučkou Večerníčka, skončia zrejme predajom budov SRo a STV. Popritom nezabúdajú, kto ich do funkcií dosadil. A podľa toho vyzerá dnešný program „verejnoprávnych" médií.