Piatok 22. február 2019

extra plus

Apríl 2009

Aktuálne číslo

Foto: Pavel KapustaFoto: Pavel Kapusta

Varíme s Rafaelom Rafajom

Extra kuchyňa

O poslancovi NR SR za SNS Rafaelovi Rafajovi je známe, že je vegetarián. Málokto však tuší, že je ním od roku 1982, teda 27 rokov. „Dôvodom boli etické a filozofické dôvody, keď som začal cvičiť jogu. Tá pochádza z prostredia, kde je vegetariánstvo prirodzené, zároveň ma však oslovila myšlienka, že človek je na takej vývojovej úrovni, že nemusí jesť iné živé tvory, aby mohol existovať," hovorí. V tom čase bolo ťažké byť vegetariánom - v obchodoch chýbali výrobky ako syr tofu, sójové mäso a ďalšie, ktoré sú dnes vzhľadovo, konzistentne a chuťovo na prijateľnej úrovni aj pre „mäsojedákov". Krátkodobo vyskúšal aj vegánstvo, ale jeho tráviaci systém mu to celkom neschvaľoval: „Zistil som, že mi vyhovuje bezmäsitá strava bez rýb a obmedzene s mliečnymi výrobkami." Zdravotná stránka vegetariánstva preňho nebola príliš dôležitá, ale potvrdzuje, že človek tým robí neoceniteľnú službu pre svoje zdravie. „Všimol som si, že ochotnejšie akceptovať vegetariánstvo sú ženy. Chápu, že spôsobom stravovania môžu ovplyvniť svoju zdravotnú, telesnú a pocitovú kondíciu a takisto aj vzhľad. Aj to, ako vyzerám, je možno reklamou na pozitívne účinky vegetariánstva, keďže budem mať tento rok päťdesiatku," smeje sa R. Rafaj. A čo hovoria na jeho spôsob stravovania Rafajovi spolustraníci? „Vegetariánstvo v SNS došlo zatiaľ len po mňa. Preto som vďačným objektom rôznych žartíkov. V jednej reštaurácii som si raz objednal jediné nemäsité jedlo - vyprážaný syr. Priniesli mi ho však obalený šunkou a kolegovia sa zabávali na tom, ako som prácne oddeľoval šunku od syra - mnohí to nedokázali pochopiť..."

Rukolový šalát

Pre 4 osoby potrebujeme: 200 g rukoly, 50 g kukurice, 100 g cherry paradajok, 50 g čiernych olív, zväzok jarnej cibuľky, 50 g červeného šalátu, vegetu, olivový olej, šťavu z 1/2 limety
Cherry paradajky nakrájame na mesiačiky, cibuľku a olivy na kolieska. Do veľkej nádoby vložíme rukolu, pridáme kukuricu, nakrájané paradajky, cibuľku, olivy a kúsky červeného šalátu. Ochutíme šťavou z limety, vegetou a olivovým olejom. Zľahka premiešame, necháme asi 5 minút odstáť a servírujeme.

Baklažánové ragú s pohánkou

Pre 4 osoby potrebujeme: 1 veľký baklažán, 1 pór, 250 g šampiňónov, 2 údené sójové syry tofu, cesnak, vegetu, korenie gyros,2 strúčiky cesnaku, olivový olej
Do panvice nalejeme trošku olivového oleja a pridáme na kolieska nakrájaný pór. Baklažán nakrájame na kocky a spolu s pórom dusíme asi desať minút. Ochutíme vegetou a gyrosom. V osobitnom hrnci na oleji podusíme nakrájané šampiňóny spolu s na kocky nakrájaným tofu, ochutíme troškou vegety a prelisovaným cesnakom. Po piatich minútach dusenia pridáme k baklažánu s pórom zmes šampiňónov a tofu. Premiešame a ešte 2 - 3 minúty podusíme. Vhodnou prílohou je pohánka.

Príloha: 250 g pohánky, 3 l vriacej vody
Pohánku vložíme do hrnca, zalejeme ju vriacou vodou a približne 20 minút necháme odstáť v hrnci zakrytom dekou, aby napučala. Potom pohánku precedíme cez sito a necháme odkvapkať. Pohánku nevaríme!

Fotografia:
Keď sa Rafael Rafaj rozhodol pre vegetariánstvo, bol nútený naučiť sa variť. Dnes sa považuje za „pomerne dobrého kuchára", ktorý rád kuchtí štýlom „čo chladnička dá" - málokedy si varenie dopredu plánuje. Priznáva, že najradšej sa stravuje doma: „Je veľký omyl verejnosti, že v parlamente sa varí dobre. Nechcem nikomu poškodiť renomé, ale tam majú problém dobre sa najesť aj ‚mäsojedáci‘, nie to ešte vegetariáni." Pán poslanec ponúkol čitateľom Extra plus okrem sezónneho šalátu baklažánové ragú s pohánkou. „Patrí medzi mojich päť najobľúbenejších jedál," hovorí. „Pripravuje sa pomerne rýchlo, je ľahké, zdravé a vďaka štyrom hlavným ingredienciám - šampiňónom, baklažánu, póru a tofu - aj chuťovo bohaté."