Nedeľa 17. november 2019

extra plus

Júl 2013

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Na bicykli za krásou Kysúc

Bystrická cyklomagistrála spojila obce a ich pozoruhodnosti

Dana Madarová

Najstarší železobetónový most na Slovensku, mamut v životnej veľkosti, betónové bunkre z 2. svetovej vojny, kysucká Sixtínska kaplnka, kostolné vitráže maliara Vincenta Hložníka, kameňolom, jedinečný Slovenský orloj - toto všetko a ešte oveľa viac ponúkajú rázovité obce zasadené do prekrásnej kysuckej prírody.

Cesta ku všetkým pozoruhodnostiam Bystrickej doliny je dnes oveľa jednoduchšia, dostupnejšia a - čarovnejšia. Spája ich vlani otvorená, vyše dvadsaťkilometrová Bystrická cyklomagistrála, vybudovaná na trati niekdajšej lesnej železničky.

Namiesto železničky
Tá premávala od prvej polovice minulého storočia z Novej Bystrice až po Oščadnicu. Slúžila na prepravu dreva, ktoré sa dovtedy splavovalo po rieke Bystrica. Oproti klasickým železniciam bol jej rozchod pre lepšiu prispôsobivosť terénu, ako aj nižším stavebným nákladom užší - mal iba 760 milimetrov.

Kysuckú železnicu neskôr spojili s oravskou, okrem toho boli vybudované aj viaceré odbočky, ktoré vznikali či zanikali podľa potreby ťažby dreva. Najväčšia dĺžku, viac ako 110 kilometrov, dosiahla železnica v 20. rokoch. Jej unikátom boli úvrate, vďaka ktorým mohla prekonávať prevýšenie až 217 metrov.

Keďže išlo o jediný úvraťový systém v Európe, vyhlásili túto železničku za národnú kultúrnu pamiatku. K ukončeniu jej prevádzky prišlo v 70. rokoch, zachoval sa iba 8 kilometrov dlhý úsek Chmúra - Tanečník, kde sa nachádzali spomínané úvrate.

„Nevyužiť bývalú železničnú trať by bola škoda už aj preto, keďže to bol majetkovo vyrovnaný pozemok," hovorí Pavol Strnadel, projektový manažér z Obecného úradu v Starej Bystrici - jednej z obcí, cez ktorú vedie Bystrická cyklomagistrála. „Pôvodne sme rozmýšľali aj o obnovení železničky, ale to by bolo finančne náročné."

Nápad vybudovať cyklotrasu začal nadobúdať jasnejšie kontúry v roku 2007. „Pustili sme sa do projektu a vznikol prvý, dvaapolkilometrový úsek. Začalo sem chodiť dosť ľudí, tak sme zapojili viaceré obce a napokon vznikla cyklomagistrála.

Značenými turistickými a cyklistickými cestami sa dá dostať až do gminy Rajcza v Poľsku," dozvedáme sa pri orosenom pive v starobystrickej Obľúbenej reštaurácii, v ktorej sa počas návštevy Bystrickej doliny oplatí zastaviť. Jej pomenovanie nie je náhodné, čo dokazuje aj preplnená terasa v popoludňajších hodinách bežného pracovného dňa.

V lete aj v zime
Na ďalšie časti cyklotrasy nečakali priaznivci cyklistiky, ale aj kolieskového korčuľovania či bežkovania, príliš dlho. S jej výstavbou začali obce združené v Mikroregióne Bystrická dolina v auguste 2011 a o 14 mesiacov ju otvorili.

Magistrála dlhá 20,3 kilometra sa začína v Krásne nad Kysucou, ďalej prechádza cez obce Zborov nad Bystricou, Klubina, Stará Bystrica a končí sa v Novej Bystrici. Súčasťou cyklotrasy je aj odbočka do obce Radôstka.

„Celkové prevýšenie magistrály je 341 metrov, čiže v priemere 1,34 percenta, môžu ju teda využívať aj menej zdatní cyklisti či deti," hovorí Strnadel, ktorému na bicykli robieva spoločnosť aj jeho deväťmesačný synček. Občas sa vraj stáva, že cyklotrasu využívajú aj nevítaní návštevníci - motorkári.

Problém sa vyriešil - napokon aj celkom užitočne. „Sami sa udali, keďže na Facebooku zverejnili videá zo svojich návštev cyklotrasy. Tak sme ich tam poslali znovu - ale už nie na motorkách - museli na nej za trest odpracovať 14 hodín. Alebo keď máme nejakú akciu, idú vyberať vstupné, my ich už nemusíme platiť a oni si tak odpykajú svoj trest."

V Starej Bystrici mal smolu aj jeden z prichytených sprejerov. „Svoju zručnosť potom predviedol každý mesiac pri maľovaní dvora. Aspoň dostal priestor," hovorí o netradičných trestoch Strnadel.

Cyklistov a korčuliarov striedajú na Bystrickej cyklomagistrále v zimných mesiacoch bežkári. „Vlani sme tu úpravu lyžiarskej bežeckej stopy realizovali po prvý raz a stretlo sa to s veľkým úspechom."

Na údržbe zimnej stopy, ale aj celoročnej údržbe cyklomagistrály sa finančne podieľa Oblastná organizácia cestovného ruchu Malá Fatra. „Okrem iných aktivít s jej pomocou realizujeme aj preznačenie turistických chodníkov," hovorí Strnadel o spolupráci s organizáciou, ktorej členmi sú aj obce Bystrickej doliny.

Prehliadka unikátov
„Bystrická cyklomagistrála je jedným z najväčších slovenských projektov realizovaných združením obcí. Je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ a vznikol v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Poľsko - Slovenská republika 2007 - 2013," dozvedáme sa ďalej o výnimočnom projekte.

Jedinečnosť cyklotrasy spočíva nielen v tom, že je vybudovaná na pozemkoch bývalej úzkorozchodnej železnice a nachádza sa v lone prekrásnej prírody z väčšej časti mimo štátnych ciest. Asi by sme márne hľadali rovnako dlhý cykloúsek, ktorý by prechádzal okolo toľkých zaujímavostí.

Už jeho začiatok - najmladšie mesto na Slovensku Krásno nad Kysucou - ponúka bohatú prehliadku prírodných, kultúrnych aj architektonických skvostov. Priamo nad cyklotrasou sa vypína železobetónový most z roku 1891, najstarší svojho druhu na Slovensku, ako aj jeden z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov v strednej Európe.

Unikát veľkých rozmerov, aj keď z úplne iného súdka, sa dá v Krásne vidieť aj v stálej expozícii Kysuckého múzea. „Repliku mamutej samice v životnej veľkosti tu obdivujú najmä deti," hovorí o hlavnej atrakcii múzea Strnadel. Prečo práve mamut? Práve v Krásne nad Kysucou totiž kedysi dávno objavili zub mamuta, presnejšie stoličku mamuta dlhosrstého.

Jazda po cyklotrase ponúka aj niečo, o čom až do jej výstavby nik netušil. „Keď sa stavalo, boli objavené dva vojenské bunkre z 2. svetovej vojny. Odkryli a vyčistili ich študenti architektúry."

Bunkre sa dajú vidieť na ľavom brehu rieky Bystrica v Krásne nad Kysucou, ale aj v Zborove nad Bystricou, obci, ktorej dominuje kysucká Sixtínska kaplnka. Takúto prezývku si vyslúžil tamojší rímskokatolícky Kostol Nepoškvrnenej Panny Márie so štyrmi desiatkami vzácnych okenných vitráží od akademického maliara Vincenta Hložníka.

Ďalšie metre jazdy na bicykli len dokazujú, že cyklotrase s okolitými zaujímavosťami právom prináleží prívlastok všestranná. Klubina sa pýši starým kameňolomom, ktorý koncom 80. rokov zásoboval kameňom neďalekú stavbu vodnej nádrže Nová Bystrica.

Tento tradičný kysucký materiál spolu s ďalším - drevom - bol použitý aj pri budovaní mimoriadne zaujímavého Kostola sv. Svorada a Beňadika v Radôstke. Výnimočnosť tohto architektonického skvostu dokladuje aj ocenenie Európskej únie za vidiecku architektúru.

Ďalšie plány
Architektonický unikát zdobí aj ďalšiu kysuckú obec - Starú Bystricu. Reč je o Slovenskom orloji na Rínku sv. Michala, najväčšej drevenej soche, ako aj prvej a zatiaľ jedinej stavbe svojho druhu na Slovensku. Orloj je vďaka svojmu počítačovému riadeniu jedným z najpresnejších na svete.

Jeho hlavnou atrakciou sú drevené sochy siedmich slovenských apoštolov, ktoré sa každú celú hodinu objavujú v okienku v centrálnej časti stavby. Stará Bystrica však nie je len o Slovenskom orloji.

Keď sa ocitnete v tejto malebnej kysuckej obci, chcete tu zotrvať. Všetko je tu akési iné, krajšie, prívetivejšie a vďaka postupnej rekonštrukcii priestranstiev a budov s použitím tradičných prvkov a materiálov čoraz kysuckejšie...

Oveľa viac o ľudovej architektúre, ako aj spôsobe života i kultúry ľudu na Kysuciach sa môžu nielen návštevníci cyklotrasy dozvedieť v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke, miestnej časti obce Nová Bystrica, kde sa Bystrická cyklomagistrála končí. Oplatí sa vraj zastaviť aj pri horskej riečke Vychylovka, kde riečna erózia vytvorila niekoľko desiatok centimetrov vysoké prahy.

Spomenuli sme len časť z toho, čo projekt Bystrickej cyklomagistrály, zasadenej do čarovnej kysuckej prírody, ponúka. Práce na nej sa však ešte neskončili, Mikroregión Bystrická dolina plánuje čoskoro dobudovať chýbajúce úseky.

„V auguste dosiahne cyklotrasa dĺžku približne 23 kilometrov súvislej trasy na vlastnom telese mimo štátnych ciest a miestnych komunikácií." Súčasťou magistrály sú dnes informačné tabule, lavičky, stojany na bicykle a koše na odpadky.

„Do piatich obcí máme k dispozícii aj drevené stánky, kde bude občerstvenie," hovorí o najbližších plánoch Strnadel. „Snažíme sa o ďalšie skvalitnenie cyklotrasy. Tu sa stále niečo robí, máme totiž veľmi akčného starostu, s ktorým si navzájom nedáme vydýchnuť."

Fotografie:

Bystrická cyklomagistrála patrí medzi najkvalitnejšie cyklotrasy na Slovensku.

Rodinné cyklistické výlety spájajú príjemné s užitočným: okrem spoznávania kysuckej prírody, pamiatok a miestnych zaujímavostí si výletníci utužujú svoje zdravie.