Štvrtok 24. október 2019

extra plus

Máj 2014

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Foto: Michaela KolimárováFoto: Michaela Kolimárová

EÚ o nás bez nás

Andrej Danko: Sme ožobráčený národ

Ľudovít Števko

Tento muž stavil na reflexiu, generačnú výmenu a slušnú komunikáciu v politickej súťaži. Hovorí, že sa neživí politikou, hoci je predsedom najstaršej politickej strany na Slovensku. 

Uvedomuje si, že cesta, ktorou sa vydal, nebude na polarizovanej politickej scéne ľahká, ale trúfa si. Vlastenectvo a národný princíp má jeho strana už vyše 140 rokov na vývesnom štíte a tento princíp potrebuje Slovensko ako živú vodu. Predseda Slovenskej národnej strany Andrej Danko.

Odkedy vás zvolili za predsedu Slovenskej národnej strany, dá sa povedať, že ste oboma nohami vhupli do jej krízového obdobia. Keď sa obzriete, ako hodnotíte toto obdobie?
Stálo to veľa energie. Stal som sa predsedom Slovenskej národnej strany v jednom z najťažších období, keď veľa ľudí stratilo vieru, či SNS ešte dokáže obhajovať tie krásne národné, kresťanské a sociálne myšlienky obsiahnuté v stanovách. Museli sme prejsť určitým procesom, pretože nás voliči vykázali z parlamentných lavíc. Dnes sme stabilizovanou stranou, máme kde sedieť, máme svoje štruktúry, v strane máme množstvo nových ľudí.

Doteraz sa Slovenská národná strana stavala k Európskej únii skepticky. Napriek tomu opäť idete s vlastnou kandidátkou do eurovolieb...
Keďže sme členmi Európskej únie, kde inde sa dnes rozhoduje o našej budúcnosti? Je len prirodzené, že lídri spriatelených národných strán na západ od našej krajiny vstupujú do eurovolieb a je aj našou povinnosťou zabojovať o zachovanie nášho mandátu v Európskom parlamente. Mojím hlavným motívom je obhájiť zotrvanie Slovenskej národnej strany v európskych štruktúrach, udržať ju v centre európskeho diania, informačne priblížiť Brusel Slovákom a presadzovať práva, ktoré nám prináležia.

Znamená to, že ste upustili zo svojej povestnej skepsy voči EÚ?
Máme svoj dokument s názvom Popradské memorandum, čo charakterizuje náš vzťah k únii a naše požiadavky na jej reformu. U nás nepanuje len skepsa voči únii. Sme v EÚ desať rokov a berieme na vedomie výhody plynúce z tohto spoločenstva - kvitujeme výhody voľného pohybu osôb v schengenskom priestore a výhody aj v niektorých iných oblastiach. Napriek tomu vidíme vo vzťahu Slovenska k EÚ aj veľa skepticizmu. Podľa nás sú mnohé oblasti, v ktorých Európska únia zlyháva. Predsa nemôže mať jeden zamestnávateľ, napríklad nemecký koncern, diametrálne rozdielne platové podmienky pre robotníkov pracujúcich na tých istých linkách v Nemecku a na Slovensku.

V Rakúsku ste nedávno zožali potlesk za vyjadrenie o nerozvážnom nábore členstva do Európskej únie. Aké sú vaše výhrady k jej rozširovaniu?
Výhrady mám k rozpínavosti Európskej únie. Je najvyšší čas povedať, ktoré krajiny do EÚ ešte môžu ísť a ktoré nie. Vidíme to aj na konflikte s Ruskom. Rozširovať Európsku úniu za každú cenu je kontraproduktívna snaha. Podľa mňa ani Ukrajina, ani Turecko do únie nepatria.

Aký je dnes, pred sériou volieb, váš primárny cieľ ako predsedu strany?
Mojím absolútne prioritným cieľom je dostať Slovenskú národnú stranu do nášho parlamentu, kam patrí ako najstaršia a jediná národná strana Slovákov.

Na čele Slovenskej národnej strany ste poldruha roka. Čo sa vám za ten relatívne krátky čas v strane podarilo?
Podarilo sa nám zachovať značku SNS, čo považujem za prvoradý úspech. Podarilo sa získať do straníckych štruktúr nových ľudí, ktorí nie sú spájaní s nijakými kauzami, podarilo sa začať nazerať na slovenské problémy iným pohľadom. Snažíme sa, aby SNS bola hlasom Slovákov, aby bola na politickej scéne alternatívou, aby pomenovávala problémy dôstojne, bez urážok, či už vo vzťahu k Bruselu, k Maďarsku, k etnickým menšinám, k podnikateľskej sfére, alebo k sociálnym otázkam.

Po posledných neúspešných voľbách do parlamentu ste nezaregistrovali úbytok členov?
Naopak, členská základňa nám narástla takmer o tretinu. Hlásia sa k nám mladí ľudia vo veku od 18 do 35 rokov, často vysokoškoláci, veľmi úspešne obnovujeme činnosť mládeže SNS.

Očividné je, že sa Slovenská národná strana nevykresľuje v médiách len v negatívnych farbách, tak ako v minulosti. Zvyšuje sa aj váš koaličný potenciál?
Doteraz sme mali problém s tým, že sme boli na politickej scéne koalične neakceptovateľní, ale dnes je situácia iná, sme v politickej hre, ako sa to ukázalo napríklad vo voľbách do VÚC. Už nie sme na periférii politických záujmov, na komunálnej úrovni neodrádza našich koaličných partnerov značka SNS.

Značka SNS však chýba v slovenskom parlamente. Veríte si, že sa tam dostanete po voľbách v roku 2016?
Verím, že reforma štandardnej politickej strany, akou je SNS, ktorá má jasnú hodnotovú víziu, program a históriu, prinesie svoje ovocie. Verím, že ľudia pochopia, že v parlamente musí byť národná politická strana a nie cirkusový podnik typu Obyčajných ľudí.

Nie sú za výsledkom vo voľbách, okrem hlásania nezávislosti aj peniaze, kopa peňazí?
Odpoviem inak: som advokát, živnostník, ktorý má byt na hypotéku, ktorý sa stará sám o seba. Mám plné zuby starých politikov, ktorí nás dvadsať rokov presviedčajú, že nám bude lepšie. A mám vážnu obavu o to, čo zanecháme našim deťom. Je najvyšší čas, aby Slovensko vzala do rúk iná, mladšia neskompromitovaná politická generácia.

Obyčajní ľudia však predstavovali v politike nóvum - nepolitický občiansky princíp. Prirodzene, bol to len marketingový ťah, ale u voličov to zabralo. Prečo?
Odpoveď nie je zložitá: štandardné politické strany ovládli starí muži politiky, nedovolili v stranách generačné zmeny, a tak sa stalo, že sa tým vytvoril priestor pre ľudí, ako je Igor Matovič, ktorí sa na virtuálnej občianskej vlne dostali do parlamentu. A v parlamente predstierajú, že tvoria politickú stranu.

Prípad Obyčajných ľudí, či nezávislých osobností v Národnej rade SR je zvláštny v celoeurópskom kontexte. Poznáte podobné prípady v Európskej únii?
Taký unikát nepoznám. Tento tzv. politický subjekt má štyroch ľudí predstierajúcich politickú činnosť, ktorí dostávajú vysokú dotáciu od štátu. Nie je to nič iné iba teátro. Matovič a hŕstka jeho bratrancov si urobili z politiky biznis a my sa na to len pozeráme. Slovenská národná strana bola stlačená na dno, prešla určitou sebareflexiou, ale zostala politickou stranou. O tri roky sa musím postaviť pred snem, zodpovedať sa členom, nie bratrancom ako Matovič, ktorý môže zvolať snem do osobného auta.

Pravdou je, že od čias starovekého Grécka zatiaľ v parlamentnej demokracii nikto lepší model nevymyslel ako súťaž politických strán. OĽaNO však nie je v pravom zmysle slova politickou stranou. Prečo u nás boduje?
Je to náš vážny problém - akoby sme prestali rozumieť systému parlamentnej demokracie, teda systému politických strán, ktoré zastávajú určité hodnoty a ktoré, ak si získajú dôveru vo voľbách, majú určité mechanizmy ako prenášať tieto hodnoty do fungovania štátu. Politická strana je garantom toho, ako sa štát vyvíja. Ak toto ľudia nepochopia, naruší sa celý model fungovania štátu. Ak budú ľudia veriť hercom a komikom, Slovensko môže dopadnúť veľmi zle. Potom je už len krok k anarchii, k likvidácii štátnosti.

Ako by ste stručne charakterizovali po zmienenej sebareflexii Slovenskú národnú stranu? Zmenilo sa niečo?
SNS je strana Slovákov, ktorá má dôležitú úlohu v čase, lebo je hrdá vlastenecká strana založená na konzervatívnych hodnotách. Aj keď mi to niektorí vyčítajú, SNS musí byť lídrom v obhajovaní národnoštátnych záujmov tak, ako je dnes Fidesz v Maďarsku. To čo robí pre Maďarov Orbán, musím ja ako predseda SNS robiť pre Slovákov. Nie pravica či ľavica, nie orientácia proamerická či proruská, ale proslovenská. Asi je najvyšší čas povedať zahraničným investorom, monopolom, bankám a finančným skupinám, že si na Slovensku nemôžu robiť čo chcú.

A dvojaké občianstvo nie je problém?
S tým máme vážny problém, lebo to nie je nič iné, len kradnutie našich občanov. Ale musím sa zastať Orbánovej energetickej politiky aj jeho politiky voči bankám a obchodným reťazcom. Ak maďarský občan dostal v priebehu troch rokov o 40 percent lacnejšiu energiu, tak to treba považovať za konkrétnu politiku pre občanov. Povedzte mi jednu vec, ktorú zabezpečil štát v prospech slovenských občanov, okrem šrotovného na autá...

Nie je vaše hodnotenie politiky nášho štátu príliš ostré?
Nie je. Politika má byť pre ľudí. Hovorím, že Smer dnes premrháva historickú príležitosť pomôcť ľuďom. My sa nebojíme povedať, ako jediná politická strana na Slovensku, že energetické podniky nepatria do rúk finančných skupín. Keď som chcel objednať inzerciu proti privatizácii strategických podnikov, do ktorých vstupovala finančná skupina, neumožnili mi to. Dnes na Slovensku vládnu oligarchické kruhy, ktoré rozhodujú takmer o všetkom. Ako je možné, že dodnes nie sú vyriešené početné kauzy, prečo nikto nie je zavretý, keď sa kradlo?

Nie je rovnako veľkým problémom Slovenska, že väčšinu v strategických podnikoch, a v priemyselných odvetviach majú v rukách zahraniční vlastníci?
Pravdaže. Sme ožobráčený národ. Každý rok odchádzajú obrovské zisky monopolov do zahraničia, miliardy, ktoré sa pomaly rovnajú výške slovenského štátneho rozpočtu. Problémom Európskej únie je veľký rozdiel v životnej úrovni medzi jednotlivými štátmi a v rozdielnych podmienkach podnikania. Pýtam sa, má také isté podmienky, také isté práva slovenský podnikateľ v Rakúsku ako rakúsky podnikateľ na Slovensku? Má slovenský farmár také isté podmienky ako rakúsky, nemecký alebo francúzsky farmár?

Podľa najnovších údajov Eurostatu sú platy pracujúcich na Slovensku 3,4-krát nižšie, ako je priemer Európskej únie. Nie je anomália, že Slovák musí pracovať takmer tri a pol mesiaca, aby zarobil toľko, čo zarobí priemerný zamestnanec v EÚ za mesiac?
Lenže naše ceny energií, elektriny, plynu a vody, spolu s distribučnými poplatkami patria medzi najvyššie v Európe. V Európskej únii máme nerovnoprávne postavenie, pritom zúfalo plníme všetky kritériá, všetko čo sa od nás chce, a stále si iba uťahujeme opasky. Keď si EÚ uzurpovala právomoc rozhodovania v hospodárskej oblasti, keď tu zaviedla jednotné pravidlá, potom by mali byť jednotné pravidlá aj v sociálnej oblasti, teda by mala byť rovnaká výška dôchodkov v Nemecku, Francúzsku a Grécku ako na Slovensku. Za takéto odovzdanie kompetencií Bruselu v sociálnej oblasti by som hlasoval v Európskom parlamente všetkými desiatimi. Mám však vážnu obavu, že často odovzdávame kompetencie len preto, aby sme boli čoraz viac pod kontrolou, čo nakoniec môže vyústiť do straty suverenity.

Ale čo s tým urobíte, keď sa vám podarí získať hoci jedno kreslo v Európskom parlamente?
Musíme si uvedomiť tieto veci a začať ich pomenúvať. Mali by sme ako národ zdvíhať hlavu, stmeľovať sa, mali by sme problematiku EÚ približovať slovenským občanom, lebo málokto vie, aký mechanizmus je Európska únia, v čom je tento mechanizmus prínosom a v čom je nebezpečný. Prirodzene, tých pár slovenských hlasov v pléne nezaváži, ale vo výboroch a vo frakcii, kde je SNS etablovaná ako štandardná strana, môžeme urobiť kus práce pre Slovensko. Lebo nie sme jediná strana v Európskom parlamente , ktorá takto rozmýšľa. Dôležité je, aby národné strany uzatvárali frakcie, lebo v budúcnosti len silné frakcie budú rozhodovať o smerovaní únie. Vlastenecké strany v členských štátoch EÚ musia preto prijať jednotnú stratégiu pri úsilí zmeniť pomery v Európskej únii. Keď nám Slovákom ujde vlak a do Európskeho parlamentu sa dostanú ľudia, ktorým ide o biznis, ktorí rozprávajú iné doma a za iné bojujú v Bruseli, potom sa bude už definitívne rozhodovať o nás bez nás. Máme poslednú šancu.

Prezidentské voľby ukázali, že ľudia nedôverujú štandardným politickým stranám. O dva roky sú parlamentné voľby, bude to aj pre vás veľká výzva.
Sme jediná strana, ktorá prešla sebareflexiou a generačnou výmenou. Podľa mňa je zodpovednejší reformný proces štandardnej strany, ako keď si miliardári založia nové politické strany a stanú sa premiérmi alebo prezidentmi. To sa vlastne deje na Ukrajine - o moc sa bijú oligarchovia a ľudia trpia. Ja nežijem z politiky, som len jedným z nespokojných občanov, ktorý chce veci meniť. Preto som vstúpil do politiky.

O novozvolenom prezidentovi vieme len to, že sa o politiku nestaral, že sa staral len o svoj súkromný biznis. Myslíte si, že môže byť dobrým prezidentom všetkých občanov apolitický milionár?
Sotva. V prezidentských voľbách zvíťazil človek, ktorý politiku videl len zo svojho lietadla, ktorý prezidentský úrad berie ako úspešný podnikateľský projekt. Ešte ani nenastúpil do funkcie a už rozdeľuje spoločnosť. Jeho do neba volajúcim zlyhaním je prísľub udelenia milosti Hedvige Malinovej v komerčnej televízii bez znalosti vyšetrovacích spisov, pred súdnym konaním, ktoré ešte nebolo ani stanovené. To je neprijateľné politické rozhodnutie, ktorým dehonestuje prácu polície, vyšetrovateľov, súdnych znalcov, lekárov, prokurátorov i sudcov. Z jeho škandalózneho vyjadrenia sme boli v SNS zhrození. Takých zlyhaní možno očakávať viac, lebo tento človek prišiel z prostredia, kde sa nestretol s mechanizmami fungovania štátu, nevie ako treba posudzovať veci z nadhľadu a nepolarizovať spoločnosť. Ostáva mi už len veriť, že nebude nutné uvažovať, ako tohto podnikateľa zbaviť prezidentského úradu.

Nedávne parlamentné voľby v Maďarsku sa nepríjemne dotkli našej suverenity. Máme na mysli predvolebné kortešačky strany Jobbik na zvrchovanom území Slovenskej republiky. Kým v Rumunsku podobné predvolebné aktivity maďarských politických strán zakázali, u nás sa dokonca objavili bilbordy, ktoré nabádali „dvojakých občanov" južného Slovenska, aby volili túto maďarskú ultraextrémistickú stranu. Nemyslíte si, že slovenské orgány mali proti tomu zakročiť?
Samozrejme, že mali. V SNS sme veľmi pozorne monitorovali kampaň maďarských politických strán na južnom Slovensku, dokonca sme demonštratívne, ale pokojne zakryli bilbord Jobbiku v Dunajskej Strede. Táto strana sa na území Slovenska neštítila porušovať naše zákony, vyvíjala napríklad aktivity aj na Univerzite Jánosa Selyeho v Komárne. Domnievam sa, že zvýšený potenciál extrémistického Jobbiku v maďarskom parlamente môže prispieť k zhoršeniu slovensko-maďarských vzťahov a k zvyšovaniu napätia medzi našimi krajinami. Kompetentné slovenské orgány a politici by mali vyvinúť všetko úsilie, aby v budúcnosti zabránili  podobným provokáciám, ktoré môžu negatívne ovplyvniť naše susedské vzťahy.

Na júnovej  schôdzi sa má prerokúvať odložený návrh novely ústavného zákona o rodine, v ktorej by malo byť manželstvo definované ako zväzok jedného muža a jednej ženy. Aký je váš názor na túto otázku, rozdeľujúcu parlamentné politické strany na dva tábory?
Je prekvapujúce, že Smer na jednej strane deklaruje ochranu tradičného manželstva v podobe ústavnej zmeny, ale na strane druhej, poslanci Smeru vystupujú v Európskom parlamente opačne a podporujú manželstvá LGBTI. Takáto dvojtvárnosť Slovenskej republike škodí.

Tento postoj europoslancov Smeru zrejme súvisí s ich členstvom vo frakcii S&D, skupinu Socialistov a demokratov, ktorá zavádzanie manželského zväzku muža a ženy do legislatívy členských štátov EÚ považuje za diskrimináciu osôb LGBTI a otvorene presadzuje gender ideológiu...
Otázka však stojí: Možno mať iný názor doma a iný v Bruseli či Štrasburgu? Treba si uvedomiť, že európska legislatíva je nadradená nad slovenskou - a pokiaľ slovenskí poslanci v Európskom parlamente podporia návrh, ktorý je v rozpore so slovenským zákonom, tak vlastne robia zo slovenských zákonov zdrap papiera. Slovenská republika potrebuje v europarlamente poslancov, ktorí si budú stáť za svojím názorom a za hodnotovými princípmi vlastnej politickej strany, nebudú podliehať ani tlakom nejakej frakcie, ani homosexuálnej loby v Bruseli a budú obhajovať naše tradičné rodinné hodnoty.

Tento rok ste iniciovali stretnutie s prezidentom Ivanom Gašparovičom, pri ktorom ste mu odovzdali Žiadosti slovenských vlastencov Bruselu - Popradské memorandum. Už ste sa o ňom zmienili. Mohli by ste stručne povedať, o čom je tento váš programový dokument?
Apelujeme v ňom proti neodôvodnenej centralizácii v Európskej únii, proti odovzdávaniu kompetencií do Bruselu a za zachovanie suverenity Slovenskej republiky. O niektorých bodoch memoranda  som už hovoril - je potrebné zmierniť rozdiely životnej úrovne slovenských občanov a občanov starých členských štátov únie. Požadujeme silnejší dohľad nad nadnárodnými monopolmi, spravodlivejšie rozdeľovanie financií v pôdohospodárstve, chceme, aby Brusel zvýšil tlak na zrušenie daňových rajov. Popradské memorandum nadväzuje na historické dokumenty prijaté slovenskými vlastencami v druhej polovici 19. storočia - Memorandum národa slovenského a Žiadosti slovenského národa. Napriek tomu, že žijeme v inom storočí a žiadosti sú adresované inej inštitúcii, naše úsilie zostáva rovnaké - nechceme sa vzdať dôležitých kompetencií, chceme rozhodovať sami o svojom osude.

Fotografie:
„Štandardné politické strany ovládli starí muži politiky, nedovolili v stranách generačné zmeny, a tak sa stalo, že sa tým vytvoril priestor pre ľudí ako Igor Matovič," myslí si Andrej Danko.

Chceme rozhodovať sami o svojom osude, hovorí na margo členstva SR v EÚ predseda SNS.