Štvrtok 19. júl 2018

extra plus

Jún 2014

Aktuálne číslo

Foto: Michaela KolimárováFoto: Michaela Kolimárová

Foto: archívFoto: archív

Hotelierka s prívlastkom tvorca atmosféry

Riaditeľka Hotela Kaskády Katarína Malová splnila otcov sen

Pavel Kapusta

Keď sa povie Hotel Kaskády v Sliači-Sielnici, situovanom v atraktívnom prírodnom prostredí medzi Zvolenom a Banskou Bystricou, mnohým sa v mysli automaticky vynorí meno jeho zakladateľa Karola Konárika. Už šiesty rok hotel vedie dcéra známeho banskobystrického speváka a podnikateľa Katarína Malová.

Medzi top hotelmi
O tom, že úspešne, svedčí fakt, že hotel pod jej vedením svojou popularitou už dávno prekonal hranice regiónu a stal sa lákavým magnetom návštevníkov z celého Slovenska. 

Práve domáci hostia tvoria až 90 percent zo všetkých návštevníkov štvorhviezdičkového hotela, ktorý sa od svojho otvorenia v roku 2004 ako jeden z prvých u nás hrdil prívlastkom wellness a pravidelne sa umiestňuje na popredných priečkach v celoštátnom hodnotení.

Už v roku 2011 sa Katarína Malová stala víťazkou súťaže Hotelier roka, ktorú vyhlasuje Zväz hotelov a reštaurácií SR. Súťaž je ocenením manažérov, ktorí vo svojich hotelových zariadeniach dosahujú výborné výsledky. 

Odvtedy v práci nepoľavila a dokázala naplno využiť potenciál svojho hotela, vďaka čomu Kaskády udržuje v prvej desiatke top hotelov Slovenska - minulý rok sa umiestnili v rebríčku na striebornej priečke a tento rok im patrí piate miesto.

Zväz hodnotí ekonomické ukazovatele hotelov: dosiahnutú priemernú mzdu zamestnancov, výkon na jedného pracovníka,  vyťaženosť izieb, ale aj to, akú realizačnú cenu izby dokážu hotelieri dosiahnuť. 

Podľa Kataríny Malovej totiž nie je umením vďaka podhodnoteným cenám vyťažiť hotel na 70 či 80 percent, býva to však na úkor úrovne poskytovaných služieb.

Hovorí, že ceny majú byť nastavené tak, aby sa dal z výnosov hotel rozvíjať a dobre udržiavať, aby nebol opotrebovaný. Hotel Kaskády je vyťažený na vyše 50 percent, čo je pri cenách izieb, primeraných svojej triede, ideálny stav. 

Za desaťročie prevádzky si aj vďaka tomu získal kredit a početná klientela, v ktorej dominujú rodiny s deťmi, sa sem pravidelne a rada vracia.

Od klavíra k hotelierstvu
Katarínu Malovú viedol otec spočiatku k hudbe, naučila sa hrať na klavíri. Jej snom bolo vyštudovať konzervatórium a vystupovať v zahraničí. Otec ju pred týmto spôsobom obživy varoval, tvrdiac, že táto práca znemožňuje viesť normálny rodinný život.

Sám prežil roky v zahraničí na umeleckých zájazdoch a domov sa vracal raz za dva - tri mesiace. Na jeho radu vyštudovala manažérstvo a marketing, v ktorých napokon našla svoju profesionálnu sebarealizáciu.

„Prevádzkovať hotel bol sen môjho otca," začína riaditeľka Hotela Kaskády odpoveď na otázku, prečo sa rozhodla zasvätiť svoj život práve hotelierstvu. „Otec veľa cestoval a býval v nespočetných hoteloch. Tam sa inšpiroval.

Začal podnikať vo viacerých oblastiach, ale sna o hoteli sa nevzdával. Nakoniec našiel staršiu budovu a prestaval ju na moderný hotel. Otec je vizionár, vníma ho tak celá rodina. Má veľmi dobré nápady, určuje hlavné zámery svojich podnikateľských plánov.

Jeho veľkou výhodou je, že sa nebojí, že do vecí ide s odvahou, je to veľmi dobrá vlastnosť ľudí čo podnikajú. Odvážnym počinom bolo aj vybudovanie tohto hotela. 

Keďže otec pri uskutočňovaní vízií už nejde do prílišných detailov, musí mať okolo seba schopných ľudí, ktorí vedia napĺňať jeho ciele.

Dotiahnuť veci okolo hotela som mu pomáhala aj ja. Mám ekonomické vzdelanie, veľa som sa naučila v predstavenstvách jeho firiem.

V tomto smere už mám toľko skúseností a informácií, že by som sa na hocijaký projekt nedala nahovoriť, viem posúdiť jeho slabé a silné stránky. A to som využila.

Najprv som sa podieľala na financovaní, vybavovala som úvery. Postupne som sa v tejto práci našla a bavilo ma vypracúvať hotelové štandardy, školiť personál a podobne. Začala som vnímať spätné väzby, zistila som, že som prirodzene vodcovský typ, že ľudia radi so mnou prežívali čas.

Posúvala som sa dopredu a po štyroch rokoch, keďže tu bol iný riaditeľ, som sa otca opýtala, či by mi to nechcel dať na starosti celé. Najskôr sa bál, že nemám dosť skúseností, ale nakoniec súhlasil. Som už šiesty rok riaditeľkou a hotel ide stále hore, čo ma teší."

Úroveň služieb rozhoduje
Karol Konárik mal na začiatku predstavu o vybudovaní kúpeľného hotela v štýle štátneho zariadenia s vaňami, škótskymi strekmi a lekárskymi ambulanciami - názov projektu znel Rehabilitačno-rekondičné a relaxačné centrum.

Podnikateľova dcéra presvedčila otca, že hotel nemôže pôsobiť ako rehabilitačné oddelenie v nemocnici a načrtla alternatívu vhodnú pre širšiu klientelu - komerčný wellness hotel, aké vtedy začínali byť populárne v zahraničí a ktoré dobre poznala najmä zo susedného Rakúska.

„A tak sme postupne rehabilitačnú časť prerobili na atraktívny wellness," spomína Katarína Malová. „Veľa vecí som robila na vlastnú päsť, že o nich otec ani netušil. Ale potom ma za ne pochválil...

tala som sa tvorcom celkovej atmosféry, aby sa tu ľudia cítili dobre, osobne som vyberala hudbu, masážne oleje, terapeutov, dbala som o vysokú úroveň služieb. A dodnes to robím. Práve služby sú to, čo výrazne odlišuje úroveň hotelov.

Apelujem na personál, aby bol pohostinný, úslužný. Je problém nájsť 120 takých ľudí, vďaka ktorým sa hostia cítia komfortne, príjemne."

Hotel Kaskády je dnes známy široko-ďaleko a má výborný imidž. Katarína Malová je presvedčená, že to nie je len zásluha kvalitných služieb a neustálych investícií do rozvoja, ale aj šikovného marketingu. „Ide to ruka v ruke. Človek si musí byť istý, že produkt, ktorý marketingovo odprezentuje, skutočne taký je.

Veľa hotelov na webe uvádza, že ponúkajú výnimočné služby - ja by som si nikdy nedovolila do reklamy dať takéto slovo, keby som nebola stopercentne presvedčená, že naše služby sú hosťami naozaj takto vnímané," hovorí. Z tohto dôvodu si zakladá na spätnej väzbe, vypracúva dotazníky, sleduje odozvy hostí na Facebooku a bookingu.

Vystúpila z otcovho tieňa
Hotelu Kaskády pomáha tzv. kongresová turistika, vďaka ktorej sa hostia vracajú späť ako wellness hostia. Treba si ich však dlhodobo udržať.

Katarína Malová pripomína, že prívlastok welness hotel si dnes už píše do záhlavia takmer každé hotelové zariadenie, preto sa na Kaskádach snažia svojim hosťom ponúknuť aj iné pridané hodnoty. Napríklad organizujú koncerty známych umelcov či rôzne párty.

„Práca v službách je poslaním pre každého, kto v nich pracuje," myslí si úspešná riaditeľka. „Hotel je otvorený 24 hodín denne, čo človeka vedie k veľkej zodpovednosti. V začiatkoch môjho riaditeľovania, keď som odchádzala z hotela domov, mala som vždy trochu výčitky svedomia, že tam nie som.

Ale naučila som sa spájať príjemné s užitočným a určiť si každý deň priority. Otec ma vždy učil, že mám vyžadovať od druhých len to, čo dokážem sama spraviť. 

Takže som dosť náročná v prvom rade na seba. To mi pomáha potiahnuť ľudí svojím smerom. Zažívame spolu v hoteli náročné obdobia, ale aj krásne, veselé chvíle."

Čo by mal ponúkať naozaj kvalitný hotel? Podľa Kataríny Malovej, bez ohľadu na to, koľko má hviezdičiek, by jeho majitelia mali klásť dôraz najmä na gastronómiu, výber pokorných a úslužných zamestnancov, čistotu a udržiavanie vybavenia a zariadenia vo funkčnom a neopotrebovanom stave.

Na toto všetko na Kaskádach dbajú. Aj preto si prácu Kataríny Malovej mnohí všimli a získala za ňu ocenenia. Ako však hovorí, najväčším ocenením pre ňu je spokojnosť hostí.

„Pri otvorení hotela sa ma jedna novinárka opýtala, aké je to žiť a pracovať v tieni svojho otca. Dnes viem, že som z toho tieňa vystúpila a otec je na mňa veľmi pyšný," uzatvára náš rozhovor s úsmevom.

Fotografie:
Riaditeľka Hotela Kaskády Katarína Malová chcela byť pôvodne profesionálnou klaviristkou. Dodnes hrá na klavíri, občas čosi zahrá aj pre hotelových hostí. V tomto roku je jednou z nominovaných na ocenenie Slovenka roka.

Hotel Kaskády disponuje vlastným zdrojom termálnej vody, napájajúcej vnútorné aj vonkajšie rekreačné bazény a vírivky.