Štvrtok 17. október 2019

extra plus

December 2014

Aktuálne číslo

Foto: Lenka EremiášováFoto: Lenka Eremiášová

Noví mediálni magnáti

Po zmene vlastníkov, ktorá vydesila redaktorov tzv. demokratickej tlače, ich noviny už nemôžu byť tendenčnejšie

Martin Dugas

Ak pes pohryzie človeka, nie je to správa. Správa je to vtedy, ak človek pohryzie psa.

Táto poučka z čias úsvitu amerického bulváru platí pre bezduchý slovenský bulvár dodnes. Aj preto sa redaktori tohto razenia zväčša ani nezaoberali témou údajného predaja vydavateľstva, pre ktoré pracujú. 

Naopak, nedávna zmena vlastníckych pomerov vyvolala živý ohlas či priamo hystériu v redakciách takzvanej demokratickej tlače.

Niektorí hovoria o mediálnom zemetrasení, iní eufemisticky o „konsolidácii vydavateľských vzťahov", ďalší o nových  žralokoch v slovenských mediálnych vodách. 

Tými majú byť vplyvné finančné skupiny Penta, ktorá sa k svojmu novému biznisu hrdo hlási, a J&T, ktorá kúpu novín popiera.

Bulvár a J&T
Portál Stratégie.sk 20. novembra informoval, že J&T kupuje vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia (RAS). 

Finančná skupina i vydavateľský dom vzápätí túto informáciu popreli, no 25. novembra prišla Stratégie.sk s aktualizovanou správou, ktorá o transakcii píše už v minulom čase ako o hotovej veci.

Obchod sa má týkať výnosných titulov, ktoré RAS vydáva: najpredávanejšieho denníka Nový čas, týždenníka Nový čas pre ženy, Nový čas Nedeľa, Život či mesačníkov Nový čas krížovky, Eva. 

Patrí mu tiež podiel v internetovej spoločnosti Azet. Pôvodný i údajný nový majiteľ majú pritom na vlastníctvo tohto portfólia dobrý dôvod: RAS je najväčšie vydavateľstvo na Slovensku, minulý rok dosiahlo tržby takmer 30 miliónov eur a zisk po zdanení 4,3 milióna eur.

Ide teda jednoznačne o finančný zisk s rovnakým vplyvom na verejnú mienku, ako keď sa kupuje továreň na topánky. Sotva tu možno hovoriť o cenzúre názorov, ktoré napokon redaktorom bulváru nehrozia, ba v takejto spoločnosti by boli iba na príťaž.

SME a Penta
To sa už nedá tvrdiť o tituloch spoločností 7 plus, Trend Holding, ktoré spolu s pôvodne 50-percentným podielom vo vydavateľstve Petit Press kúpila Penta.

Zmocnila sa tak kontroly nad denníkom Plus jeden deň, týždenníkmi Plus 7 dní či Trend, ale najmä významného vplyvu v denníku SME, z ktorého na protest odišlo vedenie a väčšina redaktorov.

Penta síce formálne zaručila redaktorom nezávislosť, ale vlastnému tvrdeniu, podľa ktorého „médiá nemajú nijaké špecifiká a nelíšia sa od iného typu biznisu" v prípade SME neveria ani jeho autori. 

Tým skôr, že na rozdiel od bulváru nejde o výnosný biznis, ale o investíciu s dlhodobou a otáznou návratnosťou. A tým skôr, že práve Penta lietala v gorilom škandále, ktorý smelo rozdúchaval práve denník SME. 

A hoci Penta je na mediálnom trhu nováčikom, jej predstavitelia veľmi dobre vedia, že aj čiastočné vlastníctvo môže mať významný vplyv na vymenovanie šéfredaktora, a tým na všetko, o čom denník bude a hlavne nebude písať.

To však ešte nemusí znamenať zemetrasenie, ale len očistnú metelicu v redakčnej stajni s predpísanými klapkami na čierno-biele a programovo tendenčné videnie udalostí. 

Možno si noviny pod novou kuratelou budú môcť dovoliť aj doposiaľ nepredstaviteľné kúsky - pochváliť súčasnú vládu, kritizovať Radičovú či Kisku, či nebodaj zahraničnú politiku Izraela či USA. Možno aj preto stará garda loď opúšťa.

Proslovenské médiá
Ďalšej skupiny periodík sa spomenuté zmeny netýkajú, bude naďalej bez cenzúry, ale aj finančných injekcií. 

Tvoria ju proslovensky orientované periodiká, ktoré vychádzajú za horších podmienok ako v čase maďarizačného útlaku v 19. storočí.

Redakcia národných Pešťbudínskych vedomostí vtedy čitateľom na otázku vychádzania odvetila: „Verte, že nám k tomu nič nechýba, len aspoň dvetisíc predplatiteľov po 21 zlatých." Uživia sa dnes samostatne noviny s takýmto nákladom?

Treba aspoň dvadsaťnásobný, aj preto väčšina národne orientovaných periodík, ktoré vznikli po roku 1998, zanikla. 

Aj vďaka vám sa však už 14 rokov drží Extra plus na mediálnom nebi ako Severka, ukazujúca v noci cestu pútnikom a našim rodákom.

Ďalšia poučka bulváru hovorí, že ak sa lietadlo nezrúti, nie je to správa. My vieme, že sa zrútiť nemôže titul demokratickej tlače, na rozdiel od skutočne nezávislých periodík živený štedrejšie ako za socializmu. Zo záhadných zdrojov.