Štvrtok 17. október 2019

extra plus

December 2014

Aktuálne číslo

Foto: TASR/Martin BaumannFoto: TASR/Martin Baumann

Drahý pán prezident

Kiska porušil svoje predvolebné predsavzatie po zvolení využívať na súkromné cesty iba vlastné lietadlo - domov lieta za štátne

Milan David

V piatok 5. septembra tesne po polnoci zaburácalo na pokojnej podtatranskej oblohe lietadlo, ktoré pristálo na popradskom letisku.

Medzi unavenými cestujúcimi zo stroja vystúpil slovenský prezident Andrej Kiska, ktorý si cestu zo samitu NATO vo Walese z Cardiffu do Bratislavy „skrátil" cez rodné mesto. 

Asi po mesiaci okúňania sa kancelária prezidenta túto informáciu potvrdila a odhalila tak pretvárku cestovateľa, ktorý sa pred voľbami zastrájal v prípade zvolenia využívať na súkromné potreby len vlastné lietadlo.

Dvakrát týždenne?
Vzápätí redakcia Extra plus získala z dôveryhodných a navzájom nezávislých zdrojov informáciu, podľa ktorej tento Kiskov nočný výlet domov nebol jediný, ba má sa takto voziť do Popradu až dvakrát týždenne. 

S patričnou dôverou sme si toto info skúsili overiť na najpovolanejších miestach - ministerstve vnútra, ktorého ochranka hlavu štátu permanentne stráži, a v prezidentskej kancelárii, ktorá zabezpečuje jeho program.

Rezort vnútra nás nedojal, ale ani neprekvapil odpoveďou: „Z takticko-bezpečnostného hľadiska sa nebudeme vyjadrovať k trasám a spôsobu prepravy pána prezidenta. 

O tom, ako bude prezident prepravovaný, rozhoduje Úrad na ochranu ústavných činiteľov v závislosti od programu hlavy štátu, časových možností a bezpečnosti prezidenta." Odpoveď sa teda našej otázke vyhýba, hoci informáciu nijako nepopiera a ani omylom sa nepodobá na dementi.

Preto sme sa na Tlačový odbor Kancelárie prezidenta SR obrátili s priamou požiadavkou: „Prosíme, aby ste sa vyjadrili k cieľom takých častých letov prezidenta do rodného mesta."

„Prevoz a ochranu prezidenta má na starosti Ministerstvo vnútra SR - Úrad pre ochranu ústavných činiteľov, ktoré rozhoduje o spôsobe dopravy prezidenta z hľadiska bezpečnosti, programu a časových možností," prezradil nám hovorca hlavy štátu Roman Krpelan, zrejme s vybrúseným citom pre byrokratický pingpong s médiami. 

Nepýtali sme sa totiž na „prevoz a ochranu prezidenta", ale na ciele jeho popradských návštev. Vzniká otázka, či prezidentská kancelária dostatočne zvláda didaktickú aktivitu, ktorej pedagógovia pri testovaní žiakov M9 hovoria čítanie s porozumením.

Najnebezpečnejší i najdrahší
Zato vo vyhlásení ku Kiskovej waleskej anabáze v septembri bola kancelária zhovorčivejšia: priznala, že prezident tam vybavoval „neoficiálne záležitosti". Lety vládnej letky sa pritom hradia z peňazí daňových poplatníkov.

Následne sa však Krpelan poopravil, keď odpovedal na otázku denníka Pravda, aký pracovný program Kiska v Poprade absolvoval. 

Krpelan reagoval, že išlo o „také aktivity, ktoré súvisia s výkonom funkcie prezidenta a na webe sa neuvádzajú". Už konkrétnejší ani nemohol byť...

Je pravda, že využívanie vládnej letky ústavnými činiteľmi nepodlieha nijakým pravidlám a majú nimi právo lietať aj súkromne. Ale verejnosť má právo vedieť, koľko ju takéto výlety stoja.

Podľa informácií Pravdy stojí hodina letu vládneho špeciálu okolo 4 500 eur, takže asi osem hodín mesačne vyjde na 32 000 a je potešiteľné, že hlava štátu sa pritom vzdáva svojho sedemtisícového mesačného platu. 

 Nevedno, ako by reagovala demokratická tlač na podobné excesy bývalého prezidenta či iných ústavných čitateľov.

Pohnutie neprejavili ani mimovládne organizácie vrátane tej najtransparentnejšej, ktorá sledovanie prezidentských výdavkov zrejme nedostala do Wienka. 

Ale Kiskovi treba uznať, že sa môže stať nielen najnebezpečnejším, ale aj najdrahším prezidentom v dejinách Slovenska.