Nedeľa 21. júl 2019

extra plus

Júl 2007

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Nenápadná choroba

Poradňa

Lenka Eremiášová

Trápila vás niekedy neustála vyčerpanosť, únava a málo energie? Možno dočasne, a potom sa problémy vytratili. Čo však, ak pretrvávajú?

Nemali by ste ich podceňovať, sú totiž príznakom vážneho ochorenia. Chronický únavový syndróm alebo - ako sa hovorí bežnejšie - chronická únava, je neraz veľmi podceňovaným ochorením. Mnohí pacienti ani netušia, že ním trpia. Prečo?

Diagnostikuje sa len veľmi ťažko a človek trpiaci týmto syndrómom si dlho ani neuvedomuje, že ide o chorobu v pravom zmysle slova. Chronická únava rapídne znižuje kvalitu života.

Ani po mnohohodinovom odpočinku nie je človek schopný nabrať energiu, aby zvládol aspoň bežné činnosti. Fyzicky i duševne sa nedokáže „pozviechať". Únavu človek pociťuje už po veľmi krátkej a ľahkej fyzickej aktivite. Chorobu sprevádzajú aj mnohé ďalšie prejavy.

Pacient sa nedokáže dostatočne sústrediť, zlyháva mu pamäť, pociťuje bolesti hlavy, ale aj kĺbov, svalov či hrdla. Mnohé z prejavov vyzerajú ako slabosť po viróze alebo angína, bolievajú aj uzliny a chorobu často sprevádza aj mierne zvýšená teplota.

Ak sa lekárovi zveríte so spomenutými problémami, budete musieť prejsť mnohými testmi, snažiacimi sa odhaliť ich príčinu.

V prípade, že sa neobjaví žiadne ochorenie, ktoré tieto príznaky vyvoláva a pociťujete ich dlhšie ako pol roka, pravdepodobnou diagnózou bude práve chronická únava.

Príčiny sú neznáme, predpokladá sa však, že v pozadí choroby by mohlo byť dlhodobé preťažovanie organizmu, nedostatok odpočinku, ale aj nesprávna diéta, niektoré infekcie a autoimúnne ochorenia. Svoje zohráva aj stres a emocionálne napätie.

Predpokladá sa, že niektorí z nás majú na chronickú únavu genetické predpoklady. Po jej diagnostikovaní je pacient liečený medikamentózne. Dôležité je upraviť mu spánkový režim, aby spánok prinášal potrebný odpočinok. Pacienti by mali zmeniť životný štýl.

Vhodné je do jedálneho lístka pridať čo najviac ovocia, zeleniny i rýb a vynechať dráždidlá, napríklad alkohol či veľké dávky sladkostí.

Aj napriek únave a nedostatku energie by chorí nemali zabúdať na športovanie; vhodné sú pokojné a uvoľňujúce druhy športov, plávanie, prechádzky či joga.

Ako prekonať únavu:

  • jedzte veľa čerstvého ovocia a zeleniny
  • vyskúšajte bylinky - čaj zo žihľavy či púpavy, ďatelinu lúčnu, cesnak...
  • energiu vám môže dodať napríklad zelený čaj alebo čerstvé šťavy
  • nezabúdajte na minerálne látky a stopové prvky - tie môžu byť napríklad v nesýtených minerálnych vodách
  • z jedálneho lístka vynechajte mäso, tuky, konzumujte viac vlákniny
  • dodržiavajte pitný režim - 2,5 - 3 litre tekutín denne
  • v malom množstve vás povzbudí kofeín - maximálne 2-3 šálky kávy denne
  • vyskúšajte relax v saune
  • ak vám to peňaženka dovolí, doprajte si dovolenku pri mori alebo v horách
  • často sa prechádzajte na čerstvom vzduchu