Foto: TASR/Štefan Puškáš
Bludní Slováci
Eva Zelenayová
Príčinu hystérie, aká zavládla po schválení vlasteneckého zákona, by asi nepochopili v nijakom kúte sveta. Nedá sa, pravda, povedať, že išlo o prejav masovej nespokojnosti s vlasteneckým zákonom. Skôr išlo o to, že médiá poskytli enormný priestor menšine, ktorá ho kritizovala. Udivuje však, že vôbec niekomu napadne, že spievanie hymny v školách je porušením ľudských práv!
Príkladom absolútnej vymetenosti mozgu je video redaktora internetovej verzie denníka SME Tomáša Hudáka, ktorý si o sebe namýšľa, že je vtipný. V súvislosti s vlasteneckým zákonom hovorí, že netreba deťom kaziť detstvo, a preto ak v škole uvidia trojpruhovú deku, tak je určená ako prikrývka pre deti zo sociálne slabších rodín. Malý erbík s bielou anténkou zapichnutou v trojkopčekovej šmolkovskej zmrzline má deťom pripomenúť, že po škole ich čaká odmena. A pesnička o zlom počasí nad Tatrami je varovaním horskej služby, aby nepodceňovali situáciu vo veľhorách. Napokon „ujovi" na obraze sľubuje, že o pár rokov tam už nebude.
Básnik, publicista a svetoobčan Ján Štrasser tiež písal o vlasteneckom zákone zosmiešňujúco - vymyslel jeho fiktívnu novelu. Tá vraj „prikáže umiestniť štátne symboly do pôrodných sál všetkých nemocníc (v inkubátoroch vhodne zmenšené), do operačných sál, do ambulancií (očných aj v Braillovom písme, v ušných sestričky tlmočia do posunkovej reči), do izieb pacientov (hymna pri každej vizite). Nezabúdajme: lekár lieči, vlastenectvo uzdravuje!"
Nedostatok citu pre vlastenectvo má na Slovensku svoju historickú príčinu a pestuje sa ďalej. Vysokoškolský pedagóg na katedre žurnalistiky Eduard Chmelár už neraz predviedol na verejnosti svoj vzťah k dejinám a národným autoritám. V STV napríklad obhajoval city príslušníkov maďarskej menšiny slovami, že Slováci by im nemali na „ich územie" pchať sochy nejakých Štefánikov a Cyrilov a Metodov. Ten istý osamotený Chmelár demonštroval pred NR SR proti zákonu Lex Hlinka. A teraz, odetý v slovenskom ľudovom kroji na zmanipulovanom študentskom proteste proti vlasteneckému zákonu pred Prezidentským palácom presviedčal, že práve preto, že je vraj vlastencom, je proti právnej norme, ktorá ju podľa neho nanucuje nevhodným spôsobom. O „úprimnosti" Chmelárovych slov si možno vytvoriť názor po prečítaní iného výroku, ktorý vyslovil ešte ako predseda podivuhodného Združenia svetoobčanov: „Vlastenectvo ako láska k vlasti je pre mňa prázdny pojem." Táto Chmelárova veta dáva jasnú odpoveď, prečo sa stal jedným z popredných odporcov zákona o vlastenectve.
Väčšina médií na Slovensku sa postavila k vlasteneckému zákonu odmietavo. Vraj vlastenectvo netreba konzervovať, vnucovať, keď bude Slovensko úspešnou krajinou, budeme naň hrdí (KDH) a tak ďalej. Oponenti vlasteneckého zákona tvrdia, že ide o emóciu (Pavol Hrušovský), ktorú nikomu nemožno nanútiť. Ale emócie nevznikajú z ničoho nič. Nemožno mať citovú väzbu na niečo, čo nepoznáme. Preto výchova k vlastenectvu do škôl patrí. Vlastenectvo je hodnota. Dokonca taká významná, že v USA, ktoré vyznávajú predovšetkým hodnotu peňazí, je vlastenectvo viditeľné na každom kroku. Nik sa nesmeje, keď si americký prezident pri hymne USA drží ruku na srdci. Bolo by to sarkastických komentárov v tzv. slovenskej tlači, ak by tak urobil slovenský prezident! O väčšine médií na Slovensku možno s plnou vážnosťou povedať, že vedú kampaň za stratu národnej identity. Nemecký spisovateľ Peter Hahne však upozorňuje, že národná a historická vykorenenosť nevyhnutne vedie k strate životných cieľov. Dožijeme sa, že po opere Bludný Holanďan raz vznikne aktuálnejšia opera Bludný Slovák?
Fotografia:
Ktorí z týchto mladých ľudí si prečítali aspoň základné ustanovenia vlasteneckého zákona?