Štvrtok 22. február 2024

extra plus

Máj 2010

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Tlačenica vpravo, voľno vľavo

Pavol Janík

V zdanlivo nepochopiteľnom správaní strán a ich predstaviteľov nájdeme logiku, keď si uvedomíme najväčšie tajomstvo politického zákulisia: viac-menej každá strana je marketingový projekt - viac či menej úspešný alebo neúspešný. Ak niekomu nie je jasné, čie projekty to sú, odpoveď je veľmi jednoduchá - no predsa investorov - v prípade malých štátov, ako je Slovensko - najmä zahraničných podnikateľov, ktorí, pravdaže, očakávajú postupnú návratnosť a následné zhodnotenie svojich investícií.

Dávno pred za­čiatkom oficiálnej kampane sa u nás objavujú závratné množstvá bilbordov v hodnote stoviek miliónov korún (teraz už v miliónoch eur), ale šéfovia všetkých politických strán sa vždy dojemne zhodnú, keď po voľbách potvrdia, že na kampane vynaložili sumy, ktoré sú zlomkami zo skutočných investícií. Praktickou ukážkou investičných procesov v politike je kvantum všadeprítomných bilbordov obnovenej značky jednej ľavicovej strany, ktorej rovnomenná predchodkyňa po transformácii z niekdajšej štátostrany už stihla splynúť so súčasným najsilnejším subjektom vládnej koalície. Lídrom je mladučký skaut s čerstvými medzinárodnými podnikateľskými väzbami. A prečo investori umiestňujú nový neznámy subjekt so starým známym názvom do ľavej časti politického spektra? Ani v tomto zmysle nejde o nijaký zložitý hlavolam. V pravej časti slovenskej politickej scény je tlačenica väčších i menších strán, kým zľava doteraz loví voličov vlastne iba jedna širokorozchodná strana sociálnodemokratického typu a jedna strana, ktorá má síce principiálnejšiu rétoriku, ale o to nižšiu popularitu. Pravdaže - investori v súčasnej fáze spoločenského vývoja neočakávajú okamžitý úspech svojho nového ľavicového projektu. Niektorí experti ho pokladajú za pokus financovaný sprava na oslabenie doterajšieho dominantného postavenia Smeru-SD. Skôr je to však hra s dlhšou perspektívou. Cieľom aktuálnej prezentácie nových nádejných karieristov s ľavicovým imidžom je predbežne iba ich uvedenie na politickú scénu. S ich vážnejším zásahom do politického vývoja a súperenia sa nepočíta v tohtoročných, ale až v ďalších voľbách, keď sa predpokladá, že nahradia dovtedy už personálne a morálne opotrebovaný Smer.

Na dôvažok poznamenajme, že aj Lenin začínal VOSR v Rusku s výdatnými zahraničnými investíciami a s dobovo najmodernejšími technickými zariadeniami na šírenie propagandy. Jeho spolupracovník Trockij, ktorý mal v úmysle nechať Rusko zhorieť v plameňoch svetovej revolúcie, agitoval u ruských vojakov (hoci malo ísť o proletársku revolúciu, ale v zaostalom polofeudálnom Rusku ešte nebol dostatok robotníkov) emotívnym heslom: Doma ťa čaká žena a zem. Zdá sa, že ľudia už začínajú chápať politiku ako veľké kasíno, čo sa prejavuje v čoraz nižšej účasti na voľbách.