Res publica
Viera Urbanová
Do tohtoročného fašiangového koloritu sa zamiešali netradičné masky. Masky, ktoré nebavia, ale vábia. Voličov. Masiek je veľa, prezidentské kreslo iba jedno. Aj preto treba začať s vábením v predstihu a dostať sa ľuďom pod kožu. Veď prezidenta volia oni a nie parlamentné strany, ktorých hlasy si možno kúpiť. Volebné štáby pracujú na plný plyn a pre svojich kandidátov vymýšľajú triky, ako dosiahnuť vytúženú métu. Z rôznych bublavých inštitúcií vyvrel názor, že najviac je vraj zvýhodnený Ivan Gašparovič, ktorý je ako úradujúci prezident na očiach (čo môže byť aj nevýhoda). Platilo by to však iba vtedy, ak by ostatní uchádzači o prezidentské žezlo dodržiavali zákon a do vypuknutia predvolebnej kampane by žili v hlbokom utajení. Oficiálna kampaň sa síce začína pätnásť dní pred voľbami, ale o voliča sa bojuje dávno predtým. Tri mesiace pred voľbou sa už niektorí usmievali na svet z drahých bilbordov, sľubujúc modré z neba. Iveta Radičová sa stala najfrekventovanejšou političkou v médiách. Ako poslankyňa sa prezentovala takým silným sociálnym cítením, že by zahanbila nejedného člena komunistickej strany. (Ešteže prišla kríza a dalo sa za ňu schovať jej pôsobenie v Dzurindovej antisociálnej vláde.) Objavila sa v rozmanitých časopisoch, kde raz ospevovala svojho psa, inokedy manžela, domov... skrátka samé imidžové zviditeľňovanie. Po protestoch proti jej účinkovaniu v zábavnej relácii istej súkromnej televízie sa ostatní ohrdnutí kandidáti dozvedeli, že známa blondína v relácii neúčinkovala ako kandidátka na prezidentku, ale ako manželka známeho humoristu. Aj keby tam Radičová nebola cielene, divák si ju vedome či podvedome spája s jej politickými aktivitami (a o to išlo). Priezračné finty tejto kampane iba potvrdzujú, že fašiangy sú v plnom prúde. Potenciálnych prezidentov možno stretnúť na tých najneuveriteľnejších miestach - rómske osady nevynímajúc. Tohtoročné karnevalové turné sa skončí až vtedy, keď si zvolíme novú hlavu štátu. Potom padnú aj masky z tvárí