Štvrtok 22. február 2024

extra plus

Jún 2013

Aktuálne číslo

Prieskumnícky paradox

Marek Mahút

Viesť agentúru na prieskum verejnej mienky znamená narábať so silnou a variabilnou zbraňou s dosť presným dostrelom nielen do mediálneho, ale i politického bojového poľa. Prieskumy preferencií politických strán totiž arénu nielen mapujú, ale aj ovplyvňujú.

Sila tejto zbrane vyniká najmä pri rozstrele potenciálnych hlasov pred a za hranicou vytúžených piatich percent, potrebných na vstup do parlamentu. Zbytočne budem za nich hlasovať, aj tak neprejdú, povie si volič pri pohľade na stranu pod čiarou.

Tých sa oplatí voliť, tí majú šancu, vyhodnotí stranu nad hranicou. Agentúra rozhodne nezverejní prípadné alternatívne menu s ponukou objednať si nielen prieskum, ale aj výsledok, a usvedčiť ju z manipulácie je prakticky nemožné: vždy je naporúdzi tzv. štatistická chyba.

Tá sa na Slovensku neraz menila na „štatistický kiks" či priam „blud". A pritom vzorka 1 028 respondentov, s ktorou spravidla pracujú naše agentúry, postačí vychýrenému Gallupovmu ústavu v USA na oveľa presnejšie zmapovanie scény až tristomiliónovej krajiny. 

Obdobná by mala byť aj metodika, ktorú naše spoločnosti buď nevedia, alebo nechcú zvládnuť, prípadne ju ovládajú až veľmi dobre, aby pri zverejňovaní skóre bolo želanie otcom myšlienky.

Na jar bol podozrivý raketový nástup Novej väčšiny, ktorú prieskumy pasovali za parlamentnú stranu, hoci preferencie KDH či SDKÚ, kde by mohol jej vodca Daniel Lipšic loviť, výraznejšie neklesli. Aj aktuálny májový prieskum posúva Lipšica tesne nad čiaru, pripisujúc jeho zoskupeniu presne 5,1 percenta.

Magickú hranicu tak prekračuje o 0,1 percenta, čo pri 1028 respondentoch predstavuje jedného opýtaného. Dá sa tomu veriť?

Týka sa to prieskumu agentúry Focus, ktorej záver je zaujímavé porovnať s inou spoločnosťou - MVK, kde preferencie nového lídra zázračne vyleteli na takmer 10 percent! Nachádza sa vari v „reprezentatívnej vzorke" MVK toľko Lipšicových ctiteľov? Alebo naopak - vie si Lipšic „uctiť" MVK?