Foto: archív
Čistenie s prívlastkom ohľaduplné
Belgický Ecover vychováva zákazníkov, aby neboli ľahostajní k životnému prostrediu
Dana Madarová
Aj v našich končinách, hoci s miernym oneskorením v porovnaní s inými európskymi krajinami, sa čoraz viac ľudí stáva prívržencami bio- a ekoživota.
Aj nám Slovákom začína väčšmi záležať na tom, čo jeme, akú kozmetiku používame, akými prostriedkami čistíme našu bielizeň, riad, celú domácnosť.
Stávame sa tak ohľaduplnejšími nielen k sebe a našim blízkym, ale aj k životnému prostrediu. U tých ľahostajnejších dnes už neobstojí argument, že náš trh neponúka dostatok ekoproduktov a že sú pre našinca príliš drahé.
Jednou z firiem, ktorá si u slovenského zákazníka získala obrovskú obľubu pre svoju dlhú tradíciu a osvedčenú kvalitu, ale aj prijateľné ceny, je belgický Ecover.
Rozmanitý sortiment ekologických produktov prináša na pulty predajní už viac ako 30 rokov. Na lopatky ju nepoložili ani vážne ekonomické problémy na začiatku 90. rokov, jej nadmieru spokojných zákazníkov zas neodradila stále pretrvávajúca finančná kríza.
Revolučný prací prášok
Spoločnosť Ecover vznikla v roku 1980 v Belgicku. Jej zakladateľ Frans Bogaerts vyvinul zlomový produkt - prvý bezfosfátový prací prášok na svete.
Jeho výroba mala za cieľ minimalizovať negatívne dôsledky na vodu a živočíchy, ku ktorým sa prostriedok neraz dostáva cez kanalizácie s chýbajúcimi čistiarňami odpadových vôd.
V tom čase išlo o výnimočný výrobok, keďže sa do predaja dostali dávno predtým, ako sa objavili alarmujúce správy o vysokej koncentrácii extrémne škodlivých fosfátov vo vode, na základe ktorých do platnosti vstúpilo nariadenie Európskej únie o ich obmedzení.
Súčasná legislatíva stanovuje maximálnu - 0,5 percentnú hranicu používania fosfátov v pracích práškoch, tá sa však nevzťahuje na tablety na pranie či do umývačky. Podľa belgickej spoločnosti ide o neprijateľný prístup, čo dokazuje kompletnou výrobou bezfosfátových prostriedkov.
Napriek revolučnému ekologickému praciemu prášku boli začiatky spoločnosti ťažké. Až do konca 80. rokov, keď konečne získala distribučné zmluvy s veľkými maloobchodnými predajcami, mala len zopár podporovateľov.
V roku 1989 sa výrobky Ecoveru začali objavovať aj v supermarketoch, no rozkvet predaja netrval príliš dlho.
O pár rokov sa totiž spoločnosť pre rapídny rozmach a nedostatočnú strategickú víziu ocitla na pokraji bankrotu. Hoci ekologické hnutie v tom čase čoraz viac naberalo na sile, s ekoproduktmi to bolo ako na hojdačke - obdobia popularity sa striedali s nezáujmom zákazníkov.
To si vyžadovalo silnú obchodnú stratégiu, ktorá by túto nestálosť dokázala prekonať. „Spoločnosť na začiatku 90. rokov zažívala veľmi ťažké obdobie.
Museli sme prísť s nejakým účinným obchodným modelom," spomína na nepriaznivé časy Effi Vandevoordeová, manažérka Ecoveru pre medzinárodnú komunikáciu.
Ako na hojdačke
Z najťažšieho vyviazla firma najmä vďaka dánskemu finančnému analytikovi Jorgenovi Philipovi-Sorensenovi, ktorý ju v roku 1992 kúpil.
„Investoval do podnikania a výrazne ho zlepšil," vysvetľuje Vandevoordeová s tým, že Sorensen Ecoveru nepomohol len finančne, ale prišiel tiež so stratégiou, ako z neúspešnej firmy urobiť opäť firmu úspešnú.
„Od chvíle, keď prevzal spoločnosť, držal sa vízie vybudovať medzinárodný obchod."
Finančná záchrana Ecoveru, ako aj vybudovanie novej stratégie napokon prinieslo svoje ovocie. V druhej polovici minulého desaťročia, keď prišlo k nebývalému rozmachu ekologického hnutia, sa belgickej spoločnosti darilo veľmi dobre.
K ekologickému zmýšľaniu ľudí prispela podľa Vandevoordeovej aj väčšia informovanosť verejnosti o problémoch životného prostredia.
„Spotrebiteľ sa zrazu s problémami životného prostredia stretával denne. Neurobili ste ani krok bez toho, aby ste nepočuli o klimatických zmenách. Ekológia sa stala témou hlavných správ." Po nejakom čase sa však téma životného prostredia objavovala v médiách už len sporadicky.
Spád udalostí okolo environmentálnych problémov postupne poľavil aj po tom, čo sa Organizácii spojených národov v roku 2009 nepodarilo dosiahnuť globálnu dohodu o boji proti klimatickým zmenám.
K obmedzeniu záujmu o ekologické výrobky prispela nepochybne aj hospodárska kríza, ktorá vo väčšine domácnostní zaviedla uťahovanie opaskov.
Prieskum maloobchodných predajní, uskutočnený na najväčších trhoch Ecoveru, teda v Spojených štátoch amerických či vo Veľkej Británii, ukázal, že na vrchole hospodárskej recesie ľudia naozaj výrazne obmedzili nákup ekologických výrobkov.
Na britskom trhu zaznamenali firmy vyrábajúce ekoprodukty pokles tržieb aj z dôvodu konkurencie vlastných ekologických značiek supermarketov.
Bez chemikálií
Podľa presvedčenia predstaviteľov spoločnosti Ecover, ktorá dnes pôsobí v 35 krajinách sveta, ekologické čistiace prostriedky krízu prežijú. „A to aj napriek tomu, že náš typický zákazník - žena v domácnosti - stratila záujem o globálny problém klimatických zmien.
Našej zákazníčke totiž stále záleží na zdraví a bezpečí jej bezprostredného okolia. Sme veľmi ambiciózni a chceme, aby sa Ecover stal vedúcou značkou pre trvalo udržateľný a zdravý životný štýl."
Jednou z verných zákazníčok Ecoveru je aj Alia Papageourgiouová, austrálska expertka na komunikáciu žijúca v Belgicku, ktorej pochvalné slová na belgickú značku zverejnila webová stránka Xpats.com.
V jednom z jej príspevkov o úspešnej spoločnosti sa píše: „Výrobky Ecover používam preto, lebo súhlasím s tým, že do kanalizácie by sa malo dostávať menej chemikálií.
Navyše tieto produkty sú veľmi účinné, či už je to čistiaci prostriedok na kuchynský riad, alebo aviváž. Ich označenie je tiež veľmi lákavé - prírodné a upokojujúce."
Okrem nezvyčajne nízkej toxicity sa v porovnaní s inými čistiacimi prostriedkami produkty Ecoveru vyznačujú aj svojimi protialergickými vlastnosťami a ľahkou biologickou rozložiteľnosťou.
Pri ich výrobe sa používajú zložky rastlinného pôvodu, ako sú bylinky, škrob, celulóza, repka olejnatá, éterické oleje, palmový a kokosový olej. Okrem rastlinných zložiek využíva Ecover aj minerály a ich deriváty ako vápenec, piesok, zeolit či kremičitany.
Nielen vďaka výrobe na rastlinnej a minerálnej báze sú ekologické čistiace prípravky výnimočné. Väčšina klasických, nazvime ich neekologických pracích prostriedkov, obsahuje takzvané optické zjasňovače.
Ide o chemikálie odrážajúce svetlo, vďaka ktorým vyzerá opratá bielizeň jasnejšie.
Chemické zvyšky týchto zjasňovačov tak zostávajú na oblečení, dostávajú sa do kontaktu s pokožkou a neraz spôsobujú kožné problémy. Nič také sa však nemôže stať pri používaní pracích práškov Ecover, pretože ten ako jeden z mála výrobcov optické zjasňovače nikdy nepoužíval.
Pri výrobe tekutých pracích práškov sa belgická spoločnosť zas vyhýba bežne pridávanej zložke - silikónom, ktorých úlohou je regulovať množstvo peny pri praní.
Tá totiž praciemu procesu neprospieva - môže zapríčiniť až 50-percentnú stratu pracej sily. Ecover tento problém vyriešil novou ekologickou prísadou vyrobenou z repkového oleja, ktorá takmer nepení.
Nová receptúra tekutého pracieho prostriedku tak nielenže priniesla lepšie čistiace schopnosti, ale aj desaťkrát nižšiu toxicitu vo vzťahu k vodným organizmom.
Pri menovaní výhod ekologických prostriedkov nemôžeme zabudnúť ani na fakt, že Ecover nijaké svoje výrobky ani používané zložky netestuje na zvieratách.
Pečať maximálneho ohľadu
na zdravie a životné prostredie nenesú len výrobky Ecoveru, ale aj jeho mimoriadne ekologická prevádzka, ktorá si v roku 1993 vyslúžila ocenenie OSN. Nečudo, veď firemné smernice sú tu vraj výrazne prísnejšie ako všeobecné normy Európskej únie.
Výrobné haly sú postavené z prírodných materiálov šetrných k životnému prostrediu - dreva a recyklovaných tehiel.
Na ich údržbu slúži dažďová voda, odpadová voda sa zasa využíva na zavlažovanie trávnika pokrývajúceho strechy budov.
Spoločnosť je tiež známa starostlivým a prísnym výberom zamestnancov, ktorých po prijatí motivuje napríklad aj osobitnými prémiami za to, že na presun z domu do práce a naopak uprednostňujú bicykle pred autami.
Kiežby čo najskôr nastali časy, keď väčšina z nás bude aj bez odmeny chrániť prírodné hodnoty a životné prostredie, v ktorom žijeme a budú žiť nasledujúce generácie. Prvým krokom môže byť napríklad zmena doteraz zaužívaných spôsobov udržiavania našich domácností...
Fotografia:
Belgická spoločnosť Ecover je jednou z mála na svete, ktorá pri výrobe čistiacich prostriedkov prioritne nekladie dôraz na zisk za každú cenu, ale na ochranu prírody.