Streda 18. september 2024

extra plus

Október 2013

Aktuálne číslo

Foto: SITAFoto: SITA

Stalo sa

Podmanický za tradičnú rodinu
Poslanec NR SR Ján Podmanický v poslednom období čoraz silnejšie vníma tlak rozličných skupín v EÚ, ktoré tlačia na rozpad tradičnej rodiny a dávajú podporu alternatívnym spôsobom existencie. „Aj Rímska ríša zanikla, keď sa začala rozpadať rodina. Obávam sa, že západná civilizácia tiež zanikne, ak bude pokračovať tento trend. Aj preto vítam vznik iniciatív, podporujúcich tradičné rodinné hodnoty." Hlasy za ochranu rodiny sú však podľa Podmanického zatiaľ slabé. Avizuje, že sa k nám blíži obrovská vlna, ktorá má zničiť základy modernej Európy. „EÚ bola založená na kresťanských hodnotách. Obávam sa, že Európa sa začína meniť na spoločnosť, v ktorej normálni ľudia akoby ani nemali mať miesto. Ak sa projekt EÚ nevráti k svojim základom, zrúti sa ako domček z kariet, pretože nebude mať podporu normálnych ľudí," varuje Podmanický.

Podmienky realizácie širokorozchodnej
Projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Viedne môže byť realizovateľný, ak prepravné toky budú 25 miliónov ton tovaru ročne, informoval podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny. Základným predpokladom je podľa neho aj to, aby objem nákladnej prepravy dosiahol predkrízovú úroveň z roku 2008 v roku 2017. „Potrebujem dostať širokorozchodnú z kategórie politickej do technicko-ekonomickej. A to sa teraz deje. Kreujeme model budúceho fungovania prevádzky takéhoto projektu," povedal Vážny. Hodnota prepravy nákladov medzi Európou a Áziou sa podľa neho odhaduje na 458 miliárd eur ročne, eurázijský železničný koridor má potenciál zvýšiť toto číslo päťnásobne. Celkový objem investícií do projektu sa vraj vyšplhá na 6,36 miliardy eur, pričom sprevádzkovanie novej trate sa očakáva v roku 2025.

Nový poplatok pre elektrárne
Slovenské elektrárne (SE), a. s., plánujú na začiatku budúceho roka vypnúť dva bloky v Elektrárni Vojany. Dôvodom má byť zavedenie nového poplatku pre výrobcov elektriny, takzvaného G-komponentu, ktorý budú platiť za prístup do prenosovej alebo distribučnej siete. „Za takýchto podmienok si nevieme predstaviť, že by sme tie bloky prevádzkovali. Poplatok znevýhodňuje slovenských výrobcov elektriny oproti ostatným krajinám. Nerozumiem, prečo chceme eliminovať rozvoj elektroenergetiky na Slovensku," povedal podpredseda predstavenstva SE Branislav Strýček. Podľa šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR Jozefa Holjenčíka nie je zavedenie G-komponentu nič neobvyklé, čo by nemalo oporu v európskej legislatíve a praxi ostatných členov EÚ. Slovenské elektrárne však s poplatkom nesúhlasia, pričom nevylučujú ani súdnu dohru.

SNS: Stav výstavby diaľnic je zúfalý
Situácia okolo výstavby diaľnic na Slovensku je zúfalá, myslí si člen odborného kabinetu SNS Ján Mikolaj. Podľa neho je „nepochopiteľné a smutné zároveň sledovať trápenie ministerstva dopravy a investora, ktorí nie sú schopní pripraviť do výstavby ani jeden úsek diaľnice". Mikolaj uviedol, že tento stav prináša ťažkosti stavebným spoločnostiam, ale aj dlhé kolóny čakajúcich vodičov. „Napríklad dopravná intenzita úseku medzi Žilinou a Martinom je prekročená trojnásobne. Takáto preťaženosť na našich cestách ešte nebola." Zlú situáciu podľa neho dokazuje aj stav úseku Turany - Hubová. „Investor zadáva jednu štúdiu za druhou. Po dokončenej porovnávacej štúdii si Národná diaľničná spoločnosť objednala u Dopravoprojektu ďalšiu, ako aj celý systém investičnej prípravy. To znamená, že sa začína znova od začiatku," upozorňuje Mikolaj.

Fotografia:
Zlú situáciu vo výstavbe diaľnic podľa SNS dokazuje aj stav úseku Turany - Hubová.