Recenzie
Folklór v modernom šate
Folklór - to nie sú len staré kroje či zabudnuté ľudové piesne znejúce už len z úst našich prarodičov. Naopak, tradičná ľudová kultúra dnes v neobvyklej miere ovplyvňuje súčasné umenie, módu, nadobúda nové rozmery. Ambíciu presvedčiť nás o tom, že ľudová hudba môže znieť aj moderne, spĺňa nedávno vydané CD Kysucká muzika po našom. Ide o projekt speváčky ľudových piesní Janky Holeštiakovej a skupiny Veľký dom z Čadce. Aby dokázali, že folklór a rock idú ruka v ruke, vytvorili formáciu Kysucká muzika a „obliekli" viacero kysuckých ľudových piesní do folk-rockového šatu. Jedenástim trávniciam zo Starej Bystrice, Turzovky, Makova, Čadce, Poviny či Riečnice nechýbajú ani prvky funku, R&B, soulu a džezu. Rovnako originálne, ako je spracovanie piesní, bolo aj uvedenie albumu do života. Na terchovskom festivale Jánošíkove dni ho na oblohu vynieslo 37 balónov, ktoré reprezentovali 37 kysuckých miest a obcí. Originalita diela je umocnená aj tým, že obalom CD albumu je malá knižka. Tá okrem pôsobivých fotografií obsahuje aj texty všetkých piesní. Výraznú pečať jedinečnosti však projekt získal najmä vďaka folkloristke Janke Holeštiakovej, ktorá si v ľudových piesňach obohatených o modernú rytmiku a gitary zachováva svojský interpretačný výraz. Chytľavé dielko dokonale spĺňa dva prioritné ciele: sprevádza krásami dedičstva ľudovej hudobnej kultúry Kysúc a presviedča o pozoruhodnej muzikalite tohto rázovitého regiónu najmä mladú generáciu, ktorá si dnes s folklórom veľmi netyká.
Dana Madarová
Puškin v Poetickom štúdiu
V predstaveniach Poetického štúdia na Stromovej ulici v Bratislave, ktoré vedie húževnatý Juraj Sarvaš, sme mali možnosť sledovať tematické večery k výročiam Andreja Sládkoviča, P. O. Hviezdoslava, Jána Smreka, Miroslava Válka a ďalších významných básnikov. Najnovšie nám mág poetického prednesu a režisér Poetického štúdia predstavil svojich študentov z Fakulty dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici v pôsobivom pásme Eugen Onegin A. S. Puškina. Výkony mladých adeptov herectva v ničom nezaostávali za umením starších kolegov etablovaných na profesionálnych scénach, navyše boli obohatené civilným prednesom a mladistvou sviežosťou. Ich nestarnúci pedagóg Sarvaš opäť dokázal zladiť prácu učiteľa herectva s vlastným názorom na interpretáciu poézie bez napodobňovania. Prierez Puškinovou romantickou veršovanou skladbou so sprievodom hudby P. I. Čajkovského bol potvrdením tušeného, že po mohykánoch umeleckého slova, akými boli Záborský i Valach a akými sú Kristinová, Šimonovič i Sarvaš, vyrastá v Banskej Bystrici nádejná generácia mladých interpretov poézie. Umenie mladých nadšencov a ich pedagóga stojí pre pravidelných návštevníkov Poetického štúdia na rebríčku hodnôt o dobrý stupeň vyššie ako televízne seriálové herectvo. Chvalabohu, ešte stále sú v Bratislave vďační menšinoví diváci, ktorí majú radi poéziu, aj keď dnes by ste ju v televízii márne hľadali. Juraj Sarvaš nás presviedča, že poézia v našom rozháranom živote ešte žije.
Ľudovít Števko