Foto: TASR/AP
Záhady letu Malaysia Airlines
Dozvieme sa niekedy pravdu o desivej tragédii nad Novoruskom?
Ľudovít Števko
Americkí ivestigatívni novinári Robert Parry a Pepe Escobar skúmali hlbšie alternatívne verzie pádu malajzijského lietadla vo vzdušnom priestore Ukrajiny a prišli na to, že Washington zámerne skresľuje daný prípad, že podsúva občanom udalosť na základe svojich politických zámerov bez toho, aby predložil dôkazy.
O zámeroch USA netreba pochybovať. Sotva ubehlo 24 hodín od tragédie a Američania už obviňovali separatistov, ktorí vraj za podpory Rusov zostrelili raketou Buk civilné lietadlo malajzijských aerolínií s 298 cestujúcimi na palube.
Nijaká analýza sa nezaoberala tým, že na obsluhu raketového systému treba niekoľkomesačný výcvik, aby posádka zvládla náročnú úlohu odpálenia a navigácie rakety až po zničenie cieľa.
Je vylúčené, aby domobrana disponovala tak vycvičenými vojenskými profesionálmi.
Okrem toho, vysoko sofistikovaný systém Buk nevlastnila, ani ho nepotrebovala. Bojové lietadlá ukrajinskej armády bombardovali mestá a dediny v Novorusku z nižších letových hladín a na to obrancom stačili jednoduché, prenosné systémy protivzdušnej obrany, pomocou ktorých zostrelili viac ako desať ukrajinských helikoptér a bojových lietadiel SU-24.
Priveľa otáznikov
Na čo by potrebovala domobrana zničiť civilný Boeing letiaci vo výške 10-tisíc metrov? Potrebovali to Rusi?
Prečo ukrajinskí letoví dispečeri dovolili lietadlu odkloniť sa z pravidelnej trasy na sever o 14 kilometrov, smerom k miestam vojnových operácií a prečo nebol vzdušný priestor nad vojnovou zónou uzavretý pre civilné lety?
Je tu priveľa otáznikov. Námestník ruského ministra obrany Anatolij Antonov žiadal od ukrajinských orgánov odpoveď na 10 otázok, aby dokázali, že to s nezaujatým vyšetrovaním tragédie myslia vážne.
V odpovediach, na ktoré nečaká len Rusko, by mal Kyjev vysvetliť, prečo v priestore bojov rozmiestnil raketové systémy Buk, keď vedel, že domobrana nemá nijaké lietadlá a zároveň by mal predložiť medzinárodným vyšetrovateľom zoznam svojich rakiet typu vzduch-vzduch a zem-vzduch.
Môže sa Kyjev vyjadriť k správe španielskeho letového dispečera, ktorý pracuje na Ukrajine, že Boeing 777 sprevádzali nad inkriminovaným územím dve ukrajinské vojenské lietadlá?
S touto správou je v priamej súvislosti rozhovor nemeckých novín Wahrheit für Deutschland s ukrajinským armádnym letcom, ktorý sa priznal deň po tragédii, že 17. júla civilný Boeing nad Novoruskom zostrelil on.
Pozorný divák televízie mohol zo záberov z miesta tragédie zistiť, že niektoré povrchové časti malajzijského stroja boli prevŕtané okrúhlymi otvormi, ktoré mohli spôsobiť strely z palubného kanóna.
Rakety, ktorých použitie nemožno tiež vylúčiť, však spôsobujú inú deštrukciu.
Niektorí odborníci tvrdia, že bojové lietadlá SU-25, aké používa ukrajinské letectvo, dosiahnu len výšku 7-tisíc metrov, preto nedokážu zostreliť veľký Boeing letiaci vo výške 10-tisíc metrov.
Lenže zabudli dodať, že dostup tohto typu lietadla závisí od jeho špecifikácie, lebo podľa údajov výrobcu je schopné vyletieť do výšky až 12-tisíc metrov.
Kto dostane vyznamenanie?
Mnohé indície vedú k domnienke, že z ukrajinskej strany išlo o zámerný incident, že plán zostrelenia malajzijského stroja nemusel byť z hláv šéfov ukrajinskej tajnej služby SBU.
K špinavej hre, v ktorej smrť nevinných ľudí nehrá nijakú rolu, sa nikto neprizná.
Ak v minulosti prišlo k podobnej tragickej udalosti, obyčajne to bol omyl alebo ľudské zlyhanie, ale toto asi nebude ten prípad, keď americký krížnik Vicennes v službách Saddáma Husajna omylom zostrelil 3. júla 1988 vo výsostných vodách Iránu iránsky Airbus A 300 s 290 pasažiermi na palube.
Neuveriteľné aj na americké pomery sa stalo skutkom: zodpovedný kapitán krížnika Rogers dostal od svojho veliaceho admirála vyznamenanie Rad záslužnej légie za príkladné velenie na krížniku Vincennes.
Kto dostane vyznamenanie za zásluhy na zostrelení lietadla Malaysia Airlines?