Streda 18. september 2024

extra plus

December 2014

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Lietajúce auto zo Slovenska

Inšpiráciou pre vytvorenie cestno-vzdušného hybridu bola kniha Julesa Vernea Robur dobyvateľ

Gabriela Pastvová

Koleso, parný stroj a spaľovací motor sú tromi azda najprevratnejšími vynálezmi v histórii dopravy.

Éra osobných áut sa začala písať v roku 1874 objavením vozidla so štvortaktným motorom, pokračovala trojkolesovým autom z dielne Karla Benza a o najmasovejší rozmach automobilového priemyslu sa postaral Henry Ford so svojím cenovo dostupným Modelom T. 

Hoci odvtedy uplynulo viac než storočie a na trh sa dostávajú stále modernejšie modely áut, jedna méta ostávala donedávna nepokorená. 

Na scéne sa však objavili Slováci z Nitry - Štefan Klein a Juraj Vaculík a celému svetu vyrazili dych unikátnym projektom lietajúceho auta.

Najmodernejšia avionika
„Idea lietajúceho auta vznikla pred 25 rokmi, v časoch, keď som písal diplomovú prácu. Ako tému som si zvolil dopravný prostriedok, ktorý by spájal ľudí. Chcel som kreovať niečo ako dizajnér. Pokračoval som v tom aj počas postgraduálneho štúdia vo Francúzsku.

Pred piatimi rokmi, keď už bola idea potvrdená, som stretol svojho spoločníka Juraja Vaculíka a dohodli sme sa, že založíme firmu a projekt zrealizujeme tak, aby bol použiteľný," vyjadril sa v jednom z rozhovorov konštruktér lietajúceho auta Štefan Klein. 

AeroMobil 3.0 je doteraz najdokonalejším konceptom lietajúceho auta a ako prvé v histórii je vhodné pre sériovú výrobu.

Na prvý pohľad by sa nemalo odlišovať od luxusného športového auta - na ceste sa bude pohybovať ako normálne vozidlo a vo vzduchu bude mať všetky vlastnosti lietadla. AeroMobil pozostáva z uhlíkových vlákien, meria šesť metrov a je schopný prepraviť dvoch ľudí.

Dojazd by mal mať 875 kilometrov, dolet je o niečo menší, približne 700 kilometrov. Na ceste dosahuje maximálne 160 km/h, letieť dokáže rýchlosťou 200 km/h. 

Na jedno natankovanie doletí do vzdialenosti 700 km, pričom na hodinový let je potrebných 15 litrov paliva.

Na zemi sa jeho spotreba takisto príliš nelíši od bežnej štvorkolesovej konkurencie. Nechýba mu najmodernejšia avionika vrátane autopilota, systému pre nočné lety, či záchranný padákový systém. 

 Podľa slov Štefana Kleina by na produkciu mal byť AeroMobil pripravený v roku 2016 alebo 2017.

Cena zatiaľ známa nie je, mala by sa však pohybovať na úrovni superšportových áut. Jedným z prvých ľudí, ktorí si chcú lietajúce auto kúpiť, je zakladateľ a bývalý šéf spoločnosti PayPal Peter Thiel.

Podpora z EÚ
Klein a Vaculík predstavili svoj AeroMobil nielen v Montreale a vo Viedni, ale tiež na konferencii, ktorá sa konala na pôde Európskej komisie v Bruseli. Slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič plánuje projekt lietajúceho auta podporiť.

Pripomenul jeho pridanú hodnotu, pretože práve AeroMobil by mohol pomôcť krajinám, kde nie je rozvinutá cestná infraštruktúra. 

Veľký význam má aj vzhľadom na situáciu, ktorej Európa čelí v súvislosti s dopravnými zápchami a narastajúcim počtom áut.

V súčasnosti je totiž vo svete zhruba 800 miliónov áut, do roku 2030 ich bude podľa prognóz Komisie 1,6 miliardy a do roku 2050 by na svete malo jazdiť až 2,5 miliardy motorových vozidiel. 

„Je evidentné, že s rozmachom počtu automobilov musí nastať aj prudký rozmach využitia moderných dopravných systémov a nových technológií," uviedol Šefčovič s odkazom na slovenský koncept.

Otázka financovania je v tomto prípade mimoriadne dôležitá. Šefčovič zdôraznil, že tento start-upový projekt zo Slovenska má všetky nároky čerpať zdroje z programu Horizont 2020, v rámci ktorého EÚ vyčlenila 80 miliárd eur aj na podporu financovania moderných technológií.

Vynálezca lietajúceho auta priznal, že podobné projekty, ako je AeroMobil, vznikajú aj v USA a Číne. Pre Slovákov sa tak môže otvoriť priestor na súťaženie o zákazníka a bez podpory EÚ a snahy integrovať ho do reálneho života by bol tento projekt prázdny.

V súčasnosti je na americkom trhu v ponuke len jediné lietajúce auto spoločnostiTerrafugia. AeroMobil sa od neho líši najmä tým, že je rýchlejší, lacnejší a vo vzduchu omnoho bezpečnejší.

Vizualizácia:
Roztiahnutie krídiel a zmena auta na lietajúci stroj trvá približne 2 minúty. AeroMobil 3.0 s vrtuľou umiestnenou v zadnej časti potrebuje na vzlietnutie a pristátie relatívne krátku dráhu - či už v podobe asfaltovej cesty alebo pevnej trávnatej plochy.