Foto: archív
Bezpečné nebezpečenstvo
Húsenková dráha Kingda Ka v New Jersey má zrýchlenie z nuly na dvestopäť kilometrov za hodinu za tri a pol sekundy
Lenka Eremiášová
Strach, hrôzu, vzrušenie, stúpajúci tlak a tep, nával adrenalínu - to všetko môžete zažiť počas divokej jazdy na húsenkovej dráhe.
Čím je jazda na nej rýchlejšia a bláznivejšia, tým väčšmi sa jazdec bojí, vylúči sa mu do krvi viac adrenalínu a tým sa jazda stáva ešte príťažlivejšou.
Dva vrcholy
Patent na prvú húsenkovú dráhu sa svete získal LaMarcus Adna Thompson v januári 1885. Historici však tvrdia, že je oveľa staršia.
Za predchodcov húsenkovej dráhy sa považujú zimné sankárske zjazdy na kopcoch z ľadu najmä v okolí Petrohradu v období, keď vládla Katarína Veľká.
Ich výška dosahovala okolo dvadsať metrov a mali päťdesiatstupňový spád. Koncom sedemnásteho storočia ich obľuba natoľko vzrástla, že sa tento nápad začal kopírovať. Zrodili sa prvé dráhy a vozíky na kolieskach jazdiace na určitej dráhe.
Prvou takou dráhou s vozíkmi pripevnenými k trati bola parížska Les Montagnes Russes a Bellevile postavená v roku 1817. V rovnakom roku sa vo Francúzsku zrodila aj prvá húsenková dráha s uzavretým okruhom Promenades Aériennes.
Veľká hospodárska kríza v USA a potom druhá svetová voja v Európe znamenali na dlhý čas koniec rozkvetu húsenkových dráh. Zmena nastala až koncom päťdesiatych rokov minulého storočia.
Prvá oceľová rúrková húsenková dráha, akú poznáme dnes, bola verejnosti sprístupnená v roku 1959 v kalifornskom Disneylande.
V roku 1972 sa objavuje ďalšia húsenková dráha The Racer na Kings Island v Ohiu. Prvá moderná húsenková dráha s výstižným názvom Corkscrew - vývrtka s obratmi o 360 stupňov začala fungovať o tri roky neskôr v Kalifornii. Naštartovala sa tak druhá éra týchto adrenalínových atrakcií, ktorá trvá dodnes.
V tomto smere poskytuje asi najväčšie zážitky Kingda Ka v americkom New Jersey, umiestnená v zábavnom parku Six flags Great Adventure. Má hydraulický katapultový systém a ponúka zrýchlenie z nuly na dvestopäť kilometrov za hodinu za tri a pol sekundy.
Kingda Ka je najväčšia a najrýchlejšia húsenková dráha na svete, vysoká 139 metrov a dlhá 950 metrov. Jazda na nej trvá len dvadsaťosem sekúnd, ktoré sú plné adrenalínu. Dráha má dva vrcholy.
Po vystrelení kolmo hore s rotáciou o 90 stupňov prichádza prvý, 139 metrov vysoký vrchol. Nasleduje rotácia o 270 stupňov, zjazd kolmo dole a plynulý prejazd na druhý, nižší vrchol.
Vzrušenie z rýchlosti
Prvé priečky rebríčkov hrôzy patria americkým húsenkovým dráham. Nejde len o výšku a rýchlosť. Aj v ďalších kritériách sú americké dráhy bezkonkurenčné, nie sú však len americkou špecialitou. Tvorcovia ich ozvláštňujú najrôznejšími spôsobmi, aby poskytli čo najvýraznejšie zážitky.
Na nemeckej Black Mambe, čo je zavesená húsenková dráha v Phantasialande, sa človek vo výške 26 metrov rúti rýchlosťou osemdesiat kilometrov za hodinu s preťažením maximálne 4G.
Dráha je postavená v tematickej časti parku nazvanej Afrika a má vzbudiť dojem, že sa nachádzate na čiernom kontinente.
Prechádza divočinou medzi skalami, tunelmi a okolo vodopádu. Dizajnéri húsenkových dráh musia brať pri vzniku do úvahy štyri základné faktory: výšku a následný zjazd, celkový zážitok z jazdy, jej vzhľad a tiež technológiu, pomocou ktorej sú vozíky dopravené na prvý vrchol.
Správna kombinácia je základom toho, aby sa dráha stala atraktívnou a obľúbenou. Takisto by mala byť pohodlná, nemala by príliš namáhať telo a ohrozovať zdravie človeka. Tradičné húsenkové dráhy majú vozíky s pevnými kolieskami, ktoré sa pohybujú po dráhe.
V osemdesiatych rokoch minulého storočia sa objavili prvé závesné húsenkové dráhy s vozíkmi hojdajúcimi sa po trati. Na väčšine dráh ľudia sedia vo vozíku vo dvojici, štvorici alebo šestici dôkladne pripútaní.
Aby sa dosiahlo čo najväčšie vzrušenie z jazdy, na niektorých dráhach sedia pasažieri len v ráme s nohami vo vzduchu, v iných dokonca stoja, prípadne idú dozadu, aby radšej nevideli, čo ich čaká. Vždy sú bezpečne pripútaní, ale spôsobom, aby pocit nebezpečenstva bol čo najväčší...