Reprodukcia: archív
Sladké mámenie DSS
Ľudovít Števko
Kto nevidel videoklip „Sladké mámení větších důchodů", prerobenej verzie známeho hitu Heleny Vondráčkovej, so spievajúcim protagonistom Jozefom Paškom preoblečeným za dámu, inak v civile predsedom predstavenstva Allianz-Slovenská DSS, môže ľutovať.
Klip zosmiešňujúci dôchodcov, v ktorom sa len tak sypú bankovky, je ukážkou drahého nevkusu a zvrhlosti panskej zábavy.
Keby mi niekto povedal, že je to ponáška na dekadentnú zábavu šľachty na dvore Ľudovíta XIV., mávol by som rukou. Lebo nič nové pod slnkom. Aj Nero a po ňom Caligula sa obliekali do ženských šiat a pritom spievali rovnako falošne ako Jozef Paška.
V prípade dnes už „slávneho" klipu našej DSS však ide o čosi navyše. Ide tu o čaro nechceného, ktoré tak či onak vyznieva ako vulgárny cynizmus, výsmech naivných klientov dôchodcovských správcovských spoločností, ktoré každoročne mrhajú miliónmi na podobné tupé firemné zábavy pre vyvolených manažérov.
Klip, prezentovaný na tlačovej besede premiéra Fica, je vraj vytrhnutý z kontextu celého firemného galaprogramu. Fakt, že naň upozornil samotný predseda vlády, je podľa vyjadrenia protagonistu klipu poľutovaniahodný fakt, ako aj snaha oslabiť II. dôchodkový pilier.
Pán „transvestita" alias vrchný manažér spomínanej DSS nehovorí, koľko miliónov stoja tzv. interné galaprogramy pre najlepších zamestnancov firmy, ktoré pripravujú známe reklamné agentúry (v tomto prípade agentúra herca Michala Gučíka), zamýšľa sa nad porušením svojich občianskych práv, lebo nik zo spoločnosti nedal súhlas na zverejnenie klipu.
Je to trochu pritiahnuté za vlasy, pretože oddelenie marketingu onej spoločnosti vraj dalo klip 700-krát rozmnožiť na DVD a cestou z rozmnožovne sa tak „skvelá nahrávka" ľahko prilepí na internet.
Napokon, načo tie tajnosti s panskou zábavou, prečo by sa nemohli pobaviť aj prostí sporitelia II. dôchodkového piliera? Je paradoxné, že nikoho nezaujíma absurdnosť klipu, ani cena privátnej galazábavy, ani miliarda korún investovaná do reklamy DSS v médiách, ani temné pozadie pozitívnej medializácie týchto spoločností v tlači a televízii.
V kuloároch sa hovorí všeličo. Reklamný štýl dôchodkových správcovských spoločností a ich marketingový ťah na médiá pripomína marketingové metódy nebankových subjektov.
Rozprávkovo platení manažéri firiem, tak ako protagonisti rozličných šou, plnia len svoje úlohy a ako prišli, tak aj odídu.
Pravda, vždy s plnými vreckami. A vždy tu bude naivné obecenstvo plné očakávania, ochotné vydať na tú planú zábavu aj posledný groš.
Dali by ste sa znova nahovoriť na účinkovanie v klipe?
Ale áno. Nevidím nič zlé na tom, keď sa vedúci zamestnanci rozhodnú zabávať svojich spolupracovníkov na vlastný účet. Podsúvanie iného významu je účelovou manipuláciou.
(z rozhovoru s predsedom predstavenstva Allianz-Slovenská DSS Jozefom Paškom v denníku SME)