Štvrtok 22. február 2024

extra plus

Máj 2008

Aktuálne číslo

Foto: archívFoto: archív

Lietadlá na koľajniciach

Nástup novej generácie európskych rýchlovlakov je nezadržateľný

Boris Mihálik

Európska železničná doprava zažíva malú revolúciu. Vysokorýchlostné vlaky dokážu spojiť napríklad Paríž s Londýnom iba za dve hodiny dvadsať minút. Celú Európu postupne prepoja rýchle vlaky novej generácie.

Už dnes slávny francúzsky TGV prekonáva vzdialenosť medzi Parížom a nemeckým Stuttgartom za tri hodiny štyridsať minút namiesto predchádzajúcich viac ako šiestich hodín. Nemecké vlaky typu ICE (Inter City Expres) podobne skrátili vzdialenosť medzi Frankfurtom a Parížom.

Výhodné a rýchle spojenie
Podniky prevádzkujúce vysokorýchlostné vlaky vo Francúzsku, Nemecku, Belgicku, Holandsku, Rakúsku a Švajčiarsku sa spojili s medzinárodnými spoločnosťami ako Eurostar či Thalys a vytvorili nadnárodnú spoločnosť Railteam. Cieľom je spoločné riadenie trhu a odbyt cestovných lístkov. Koncom tohto roka by v rámci Railteamu mali existovať spoločné internetové stránky, na ktorých si cestujúci zadá trasu, ktorú chce absolvovať, a po niekoľkých kliknutiach mu systém vyhľadá a ponúkne najvýhodnejšie spojenie rýchlovlakom z jedného konca Európy na druhý. A, samozrejme, zároveň mu objedná aj cestovný lístok. Cieľom Railteamu je zvýšiť počet cestujúcich rýchlou vlakovou dopravou zo súčasných pätnástich miliónov ročne na dvadsaťpäť miliónov v roku 2010. Koncom minulého roku sa začala prevádzka na ďalších štyroch európskych rýchlovlakových trasách. Spojenie medzi Parížom a Bruselom sa skráti na necelé dve hodiny. V tomto roku prepoja rýchlovlaky belgickú metropolu s holandským Amsterdamom a nemeckým Kolínom nad Rýnom. Francúzsko je už dnes dokonale pretkané sieťou TGV a francúzske štátne železnice SNCF úspešne rozvíjajú spoluprácu s nemeckou spoločnosťou Deutsche bahn.

Ekologická preprava
Sieť spomenutých železníc by v roku 2010 mala prepojiť celú Európu. Nie je vylúčené, že plánovaná liberalizácia železničnej dopravy v medzinárodnom meradle umožní, že sa na železniciach objavia nízkonákladové spoločnosti, ktoré sú známe najmä v leteckej doprave. Experti sa zhodujú, že perspektívy železničnej dopravy nikdy v histórii neboli lepšie, vari len s výnimkou obdobia nástupu pary. Počas celých desaťročí vyhrávali nad vlakmi lietadlá, osobné autá nad nákladnou automobilovou dopravou, pretože boli rýchlejšie a väčšinou i spoľahlivejšie. Zabezpečovali prepravu ľudí, ale aj tovaru prakticky po celej Európe i svete. Dlhý odbavovací čas na letiskách a prísne kontroly z dôvodu teroristických hrozieb momentálne znepríjemňujú ľuďom leteckú prepravu. Automobilová doprava často viazne pre upchaté diaľnice. Vo vlakoch sa však možno prechádzať, zájsť do jedálneho vozňa, pracovať s notebookom a vybavovať telefonáty, nehovoriac o šetrnom vplyve železničnej dopravy s elektrickým pohonom na životné prostredie. Prevádzka vysokorýchlostného vlaku predstavuje len desatinu nebezpečných emisií oproti lietadlu na rovnakú vzdialenosť.

Prekážky v rozvoji
Obhospodarovanie železníc je veľmi nákladná záležitosť, preto medzinárodná koordinácia a integrácia celého systému nebude jednoduchá. Existujú nielen vážne technické, ale aj politické prekážky. Napriek mnohým direktívam Európskej únie, požadujúcich kompatibilitu národných vlakových liniek, železničná doprava zostala rýdzo národným podnikaním. Vo väčšine prípadov sa na štátnych hraniciach menia lokomotívy alebo aspoň strojvedúci. Aj vlaky Eurostar majú dodnes štyri rôzne systémy napájania - pre Francúzsko, Belgicko, tunel pod Lamanšským prielivom a nakoniec Londýn.
Vážnou prekážkou je aj odpor odborov, ktoré si zvykli považovať štátne železnice za zdroj istého zamestnania. S nástupom konkurencie táto istota, žiaľ, zmizne.
Nástup novej generácie európskych rýchlovlakov, ktoré sú čisté, neobyčajne pohodlné, väčšinou klimatizované a vždy veľmi rýchle, je podľa expertov nezadržateľný. Takisto je isté, že v mnohých prípadoch budú tieto linky úspešne odčerpávať klientov leteckej doprave.