Štvrtok 22. február 2024

extra plus

Máj 2008

Aktuálne číslo

Hlúpa démonizácia

Erika Lehotszká

Súhrnná správa o stave spoločnosti Slovensko 2007, ktorú nedávno opublikoval Inštitút pre verejné otázky, sa zaoberala aj našou zahraničnou politikou. Podľa autorov správy sa otvorila nová kapitola vo vzťahu s Ruskom. „Toto otvorenie práve v čase, keď ruský režim predstavuje všetky svoje znaky s demokratickým deficitom, vnímame ako problematické," zaperlil pri tejto príležitosti čestný prezident IVO Martin Bútora. Tvrdí, že všetko vraj „vyúsťuje do toho, že na Slovensku absentuje prozápadné hodnotové líderstvo". Súčasné vzťahy SR s Ruskou federáciou sú tŕňom v oku aj opozičným politikom. Podľa podpredsedu SMK Józsefa Berényiho sa vraj správame „príliš prorusky, respektíve servilne". Je fakt, že Dzurinda a spol. rozvoj hospodárskych stykov nielen s Ruskom, ale aj s ďalšími nečlenskými krajinami EÚ, úplne zanedbali. A tak kým Slovensko „spalo", ďalší konali. Bez predsudkov sa orientovali na strategické ekonomické partnerstvo s Ruskou federáciou. Nemecko napríklad už v roku 1995 podpísalo s Kremľom dohodu o vybudovaní Baltského plynovodu. Na plynovode Modrý svet sa s ruským plynárenským monopolom Gazprom dohodlo aj Maďarsko a spoločný ropovod postavia s Ruskom i Grécko a Bulharsko. Slovensko po roku 2006 postupne začalo prenikať na tamojšie trhy, ktoré v minulosti naše firmy opustili. Znovuoživená bola myšlienka stavby širokorozchodnej železnice z Ruska cez Slovensko do Rakúska. Stáť by mala 4,3 miliardy eur a začať s jej výstavbou by sa malo v roku 2010. Ruská strana má tiež záujem použiť svoju technológiu pri dostavbe ďalších blokov v jadrovej elektrárni Mochovce a navyše plánuje predĺžiť zmluvy so Slovenskom aj na dodávky ropy, ktoré končia v roku 2015. Na základe akých argumentov teda IVO tak hlúpo démonizuje obnovenú kooperáciu s Ruskom, keď rovnako ako Slovenská republika dnes postupujú najvyspelejšie členské štáty únie? Otvorená zahraničná hospodárska politika musí byť aj v prípade našej krajiny jednoznačnou prioritou. A to skôr, kým nám ujde úplne posledný vlak.