Štvrtok 22. február 2024

extra plus

Máj 2008

Aktuálne číslo

Zlaté vajce

Karol Palkovič

Slovensko by prišlo o miliardy korún, ak by sa bývalej vláde podarilo sprivatizovať spoločnosť Cargo Slovakia. Vyplynulo to zo správy, ktorú nedávno prerokovali poslanci NR SR. Dzurindovci sa o rozvoj spoločnosti nestarali, keďže ju chceli predať a v roku 2005 tento strategický podnik nákladnej železničnej prepravy, ktorý je štvrtým najväčším zamestnávateľom v SR, priviedli na pokraj zániku. Jeho privatizácii hlboko pod cenu zabránili iba predčasné voľby v júni 2006. Spoločnosť vykázala v roku 2005 stratu 700 miliónov korún, reálne však bola vyššia. Manažment aj akcionár klamali a rozdiel medzi oficiálnou a skutočnou stratou bol viac ako štvrť miliardy korún. Ak by sa Cargo predalo, Slovensko by nezískalo plánovaných 13,8 miliardy korún, ale len 9,4 miliardy. V podniku v tom čase totiž existovali viaceré sporné finančné vzťahy, navyše cenu umožňovala znížiť aj privatizačná zmluva. Tvrdenia opozície, že Cargo vinou zastavenia privatizácie „ťahá v stredoeurópskom regióne za kratší koniec", sú zavádzajúce. Je komické, ak poslanec SDKÚ Pavol Prokopovič, ktorý ako minister dopravy problémy železníc „liečil amputáciou" na úkor ľudí - v roku 2003 zastavil osobnú dopravu na 25 tratiach a zrušil asi 200 vlakových spojov - teraz poúča Ficovu vládu, ako riešiť problematiku Carga. Nová vláda už koncom roka 2006 začala s revitalizáciou tohto „zlatého vajca" nášho hospodárstva. V tomto roku plánuje Cargo vyprodukovať zisk 47 miliónov Sk, v roku 2012 by mal byť už 266 miliónov korún. Ak Fico ešte v opozícii upozorňoval, že privatizácia Carga by bola hospodárskou vlastizradou, nebol ďaleko od pravdy. Terajšie výsledky spoločnosti to dokazujú.